<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری عدم تقارن اطلاعاتي</span>
تاریخ انتشار:
16 آوریل 2022
دسته بندی:

عدم¬تقارن اطلاعات: اطلاعات در بازار سرمايه، پايه¬ي اوليه¬ي معاملات تلقي مي¬گردد، به طوري كه قيمت اوراق بهادار، رابطه¬اي مستقيم با اطلاعات در اختيار سرمايه¬گذاران دارد. در دهه¬ی 1970 ميلادي، سه دانشمند به نام هاي مايكل اسپنس، جورج آكرلوف و جوزف استيليتز در زمينه¬ي اقتصاد اطلاعات، نظريه¬اي را پايه¬گذاري كردند كه به نظريه¬ي عدم¬تقارن اطلاعاتي، موسوم شد. عدم¬تقارن اطلاعاتي به وضعيتي اطلاق مي¬شود كه در آن يكي از دو طرف مبادله، اطلاعات بيشتري را نسبت به طرف مقابل، در اختيار داشته باشد. اين امر به علل مختلف از جمله وجود معاملات و اطلاعات محرمانه، به وقوع مي¬پيوندد. ويليام اسكات در كتاب ايتاليك حسابداري مالي خود، عدم¬تقارن اطلاعاتي را مزيت اطلاعات برخي از طرف¬هاي معامله نسبت به ديگران در يك داد و ستد بازرگاني تعريف مي¬كند. مقاله¬ي آكرلوف(1970) با عنوان «بازار نابسامان» تحقيقي با اهميت در ادبيات اقتصاد اطلاعات محسوب مي¬شود و توجه صاحب¬نظران حوزه¬هاي مختلف اقتصادي را به مساله¬ي عدم-تقارن اطلاعاتي و تبعات آن، جلب نموده است.

ريشه و پايه¬ي نظريه¬ي مذكور بر اين اصل استوار است كه در يك معامله، چنان¬چه يكي از دو طرف، از شرايط واقعي كالاهاي مورد نظر، آگاهي نداشه باشند، طرف دوم مي¬تواند سود بيشتري را حاصل نمايد. در چنين شرايطي گونه¬اي از نبود اطمينان و عدم قطعيت بر فضاي معامله حاكم خواهد بود كه در نهايت به تضعيف جريان بازار يا به عبارت ديگر، شكست بازار مي¬انجامد.يكي از نكات مهم در مورد بورس¬هاي اوراق بهادار، بحث كارايي بازار است كه بر طبق آن تمام اطلاعات موجود در بازار، اثر خود را بر روي قيمت سهام منعكس مي¬كنند. شايد بتوان از ديدگاه فرضيه بازار كارآ، دليل وجود حسابداري را عدم¬تقارن اطلاعاتي بيان كرد كه در آن يكي از طرفين مبادله، اطلاعات بيشتري را نسبت به طرف مقابل در اختيار دارد. اين امر به علت وجود معاملات و اطلاعات درون گروهي به وجود مي¬آيد. در بازارهاي سرمايه، بسياري از سرمايه¬گذاران مردم عادي هستند و تنها راه دسترسي آن¬ها به اطلاعات مهم، اطلاعيه¬هايي است كه از جانب شركت¬ها منتشر مي¬شود.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0