<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری عدالت سازمانی5</span>
تاریخ انتشار:
11 جولای 2021
دسته بندی:

 عدالت سازماني: موضوع عدالت سازماني، غالب‌ترين موضوع در روان‌شناسي صنعتي ـ سازماني، مديريت منابع انساني و رفتار سازماني در طول دهه‌هاي اخير بشمار مي‌آيد. بطور كلي، قبل از 1975 مطالعه عدالت در سازمان­ها اساساً عدالت توزيعي را در بر مي‌گرفت (کولکوئیت و هچاران2001).مطالعه در مورد عدالت با كار آدامز (1963) بر روي تئوري برابري آغاز شد. وي در اين كار بر انصاف درك شده از پرداخت­ها كه همان عدالت توزيعي است، تأكيد مي‌نمود (کوهن و همکاران، 2001).كروپانزانو و گرينبرگ (1997) معتقد بودند كه تحقيقات در مورد عدالت سازماني بر دو مبحث عمده متمركز مي‌گردد:ـ پاسخ‌هاي كاركنان به پيامدهايي كه دريافت مي‌كنند.ـ ابزارهايي كه توسط آنها اين پيامدها تخصيص مي‌يابند يا به عبارتي رويه‌هاي استفاده شده براي تخصيص پيامدها.به بيان ديگر، تئوريسين‌ها در زمينه عدالت سازماني بين مفهوم سازي‌هايي از عدالت كه به محتواي تصميمات مي‌پردازد (عدالت توزيعي) و مفاهيمي كه بر اين امر متمركز مي‌شود كه تصميمات چگونه گفته مي‌شود (عدالت رويه‌اي)، تمايز قائل مي‌شوند (لی ،2000).

بطور كلي، بحث عدالت رويه‌اي در پي اثبات عدم توانايي تئوري برابري و ديگر مدل‌هاي عدالت توزيعي در شرح عكس‌العمل‌هاي افراد به ادراكات آنها در زمينه عدم رعايت عدالت مطرح گشتند.ديبات و والكر با انتشار كتابي تحت عنوان عكس‌العمل‌هاي جدلي به رويه‌هاي قانوني آغاز كننده مطالعه در مورد عدالت فراگردها در مباني نظري عدالت سازماني بودند (کولکوئیت و همکاران، 2001).مطالعه عدالت رويه‌اي ـ انصاف درك شده از فراگردهايي كه پيامدها توسط آنها تخصيص مي‌يابند ـ نشان مي‌دهد كه توزيع پاداشها در بسياري از اوقات اهميتي كمتر از فراگردهايي كه توسط آنها پاداش تخصيص يافته‌اند، دارند. همزمان با مطالعه بر روي مبحث عدالت رويه‌اي بيز و مواگ (1975) بحث عدالت مراوده‌اي را مطرح نمودند كه بر جنبه بين شخصي اعمال سازماني به ويژه رفتار و ارتباطات بين مديريت و كاركنان تمركز مي‌نمايند. گرچه بسياري از محققان، قائل به وجود تمايز بين عدالت مراوده‌اي و عدالت رويه‌اي بودند اما محققان زيادي از جمله كروپانزانو و بيرن (1999)، تيلر و بيز (1990) اين تمايز را زير سوال برده‌اند (کوهن و همکاران، 2001).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  33 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0