<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری عدالت سازمانی</span>
تاریخ انتشار:
27 ژانویه 2022
دسته بندی:

عدالت سازمانی: بحث از عدالت و بررسي صور و ماهيت آن، پيشينه‌اي بسيار طولاني دارد. ريشه‌هاي اين بحث را مي‌توان با رجوع به دوران باستان و از اسطوره‌ها و شيوة عمل خدايان دريافت. در دورة باستان اين خدايان بودند كه از عدالت تعريف ارائه مي‌دادند و از انسان مي‌خواستند كه براساس دستورات او عمل كند. به مرور، خدايان متعدد جايگاه خود را به خداي واحد دادند و انسان نقش اساسي يافت. اما در حوزة سازمان و مديريت، مطالعات و تحقيقات اوليه در مورد عدالت به اوايل دهة 1960 و كارهاي آدامزبر مي‌گردد. مفهوم عدالت كه در محيط سازماني و در ميان كاركنان به عنوان عدالت سازماني از آن ياد مي‌كنند، غالب‌ترين موضوع در روانشناسي صنعتي، مديريت منابع انساني و رفتار سازماني در طول دهه‌‌هاي اخير به شمار مي‌آيد و به عنوان رايج‌ترين موضوع مقالات ثبت شده در بخش رفتار سازماني آكادمي مديريت، در سال هاي اواسط دهة 1990 مطرح بوده است. تحقيقات نشان داده كه فرايندهاي عدالت نقش مهمي را در سازمان ايفا مي‌كند و چگونگي برخورد با افراد در سازمان‌ها مي‌تواند باورها، احساسات، نگرش‌ها و رفتار كاركنان را تحت تأثير قرار دهد.

رفتار عادلانه از سوي سازمان با كاركنان منجر به تعهد بالاتر آنها نسبت به سازمان و رفتار شهروندي فرانقش آنها مي‌شود. از سوي ديگر افرادي كه احساس بي عدالتي كنند، به احتمال بيشتري سازمان را رها مي‌كنند يا سطوح پاييني از تعهد سازماني را از خود نشان مي‌دهند و حتي ممكن است رفتارهاي ناهنجاري چون انتقام جويي از خود نشان دهند. بنابراين درك اين كه افراد در مورد عدالت در سازمانشان چگونه قضاوت مي‌كنند و چطور آنها به عدالت يا بي عدالتي ادراك شده پاسخ مي‌دهند، از مباحث اساسي به ويژه براي درك رفتار سازماني است.هنگامی عدالت در سازمان تحقق می‌یابد که پاداش‌ها، تنبیهات و منابع اختصاص یافته برای کارکنان به نسبت سهم هر یک از آنان در نظر گرفته شود. در این رابطه، هرگاه کارکنان ارزش نسبی دروندادها و پیامدهای خود را با ارزش نسبی متعلق به دروندادها و پیامدهای سایر کارکنان مقایسه نمایند؛ اگر نسبت پیامد به درونداد آنان با همین نسبت در سایر کارکنان برابر باشد، ادراک این کارکنان در خصوص عدالت سازمانی مثبت خواهد بود. در مقابل، هرگاه کارکنان در انجام محاسبه ذکر شده با نابرابری مواجه شوند؛ از دیدگاه ایشان بی‌عدالتی در سازمان حکم‌فرما می‌باشد و چنین دیدگاهی سبب می‌شود تا کارکنانی که احساس بی‌عدالتی می‌کنند، سازمان را در دستیابی به اهداف خود دچار مشکل نمایند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 30 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0