<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری طرحواره های هیجانی</span>
تاریخ انتشار:
6 سپتامبر 2021
دسته بندی:

طرح‌واره‌های هیجانی: گرایش به اجتناب از هیجان‌های منفی، ممکن است در هر فرآیند درمان روانشناختی بروز پیدا کند. در این زمینه رابرت لیهی با ارائه مدل طرح‌واره‌های هیجانی این موضوع را بررسی کرده است. او معتقد است هیجان نوعی اطلاعات بشمار می‌رود. هیجان‌ها در اثر پردازش موازی اطلاعات گوناگون بوجود می‌آیند و اغلب آن‌ها خارج از حوزه هوشیاری رخ می‌دهد، در این زمینه رابرت لیهی با ارائه یک مدل درمانی بر اساس طرح‌واره‌های هیجانی سعی کرده بر این نقیصه فائق آید. او معتقد است هیجان نوعی اطلاعات به شمار می‌رود. هیجان‌ها در اثر پردازش موازی اطلاعات گوناگون به وجود می‌آیند و اغلب آن‌ها خارج از حوزه هوشیاری رخ می‌دهند ماحصل این پردازش احساس خاصی در فرد ایجاد می‌کند این احساس دربارة چگونگی اثر محیط بر شخص به او اطلاعاتی می‌دهد. چنین فرایندی انطباقی است زیرا اطلاعات زیادی در اختیار افراد قرار می‌دهد.

هیجان‌ها علاوه بر خاصیت اطلاعاتی باعث تسهیل در روابط و برانگیختگی رفتاری می‌شوند. لیهی معتقد است افراد برای انطباق بهینه باید بتوانند هم از افکار، هم از هیجانات به‌عنوان منبع اطلاعات استفاده کنند. پردازش غلط چه در سیستم هیجانی چه در سیستم منطقی می‌تواند باعث تحریف در ارزیابی موقعیت‌ها شود و مشکلات زمانی آغاز می‌شوند که افراد دروندادهای یکی از این سیستم‌ها را نادیده می‌گیرند. در کار درمان بارها مشاهده می‌شود، افرادی هستند که می‌خواهند مشکلات را فقط از طریق منطقی حل کنند و به‌شدت دچار اجتناب هیجانی هستند، این اجتناب چه بصورت بازداری و یا کنترل هیجانات باشد نجر به راهبردهای مقابله ناسازگارانه می‌گردد.در مُدل طرح‌واره‌های هیجانی، تلاش شده است نقش هیجان‌ها و راهبردهای پردازش هیجانی برجسته شود (لیهی، 2002). مُدل طرح‌واره‌های هیجانی، با این اصل بنیادین پایه‌گذاری شده است که هیجانی‌هایی مثل ترس، ناراحتی، اضطراب و تنهایی، تجاربی جهان‌شمول محسوب می‌شود.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  66 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0