<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری طرحواره درمانی  4</span>
تاریخ انتشار:
24 آگوست 2021
دسته بندی:

طرحواره درمانی: بِک وجود یک نظام سلسله مراتبی از شناخت­ها را در دامنه تفکرات خودبخود سطحی تا طرح­واره­های شناختی عمقی تر پیشنهاد داد. طرح­واره­های شناختی سازه­هایی سازمان یافته از اطلاعات ذخیره شده هستند که ادراک یا به عبارتی برداشت فرد از خود و دیگران، اهداف، توقعات و خاطرات را دربر دارند. این طرح­واره ها فرایندهای شناختی موقعیتی بعد را هدایت می­کنند (یعنی توجه، تفسیر وقایع عنقریب و بازیابی اطلاعات ذخیره شده) و در نهایت به تفکرات خودکار منتهی می­شوند. به این ترتیب، هر چند تفکرات خودکار در یک موقعیت معین سطحی­تر و مجاورتر هستند اما از لحاظ کارکردی با طرح­واره های عمقی تر ارتباط دارند. یانگ و همکاران کار بِک را بسط داده و مجموعه ی متنوعی از طرح واره های غیرانطباقی اولیه را شناسایی کردند که فرض می شود علت اصلی اشکال متعددی از آسیب شناسی روانی باشند.

طرح­واره­ی غیرانطباقی اولیه به عنوان یک الگوی گسترده، بدکار و فراگستر متشکل از خاطرات، هیجانات، شناخت ها و حواس جسمی درباره­ی خود و رابطه با دیگران تعریف شده که در دوران کودکی یا نوجوانی شکل می گیرد و در طول عمر فرد پیچیده تر می شود. نظریه­ی طرح­واره­ی غیر انطباقی اولیه مؤلفه­ی پردازش شناختی را که کانون اصلی تعاریف قدیمی تر طرح واره ی شناختی است حفظ کرد، اما توجه بیشتری را به مضمون موضوعی و شکل گیری ابتدایی طرح واره معطوف داشته است.یانگ طرح­واره­ها را به پنج دسته­ی گسترده گروه بندی کرده است: حوزه­ی بریدگی و طرد (طرح واره های رها شدگی/ بی  ثباتی، بی اعتمادی/ بدرفتاری، محرومیت هیجانی، نقص/ شرم و انزوای اجتماعی/ بیگانگی)، حوزه­ی خودگردانی و عملکرد مختل (شامل طرح واره های وابستگی/ بی کفایتی، آسیب پذیری نسبت به ضرر یا بیماری، خود تحول نیافته/ گرفتار و شکست)، حوزه­ی محدودیت­های مختل (طرح­واره­های استحقاق/ بزرگ منشی، خویشتن داری و خود انضباطی ناکافی)، حوزه­ی دیگر جهت مندی (شامل طرح­واره­های اطاعت، ایثار، پذیرش جویی/ جلب توجه) و در نهایت حوزه­ی گوش به زنگی بیش از حد و بازداری (شامل طرح­واره های منفی گرایی/ بدبینی، بازداری هیجانی، معیارهای سرسختانه/ عیب جویی افراطی و تنبیه).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  81 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0