<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری سرمایه روانشناختی</span>
تاریخ انتشار:
2 ژانویه 2022
دسته بندی:

سرمایه روانشناختی: سرمايه روانشناختي مفهومي است كه توسط فرد لوتانز (اولين و بزرگترين نظريه رفتار سازماني) مطرح شده است. اين مفهوم انواع كلاسيك سرمايه – سرمايه انساني و سرمايه اجتماعي- را در برمي گيرد،‌ بين آنها پيوند برقرار كرده و در نهايت باعث ايجاد هم افزايي بين آنها مي شود. سرمايه روانشناختي همچنین فراتر از ابعاد شخصيتي فرد مي باشد كه براي تعيين شخص مناسب براي نقش يا شغل مناسب بسيار حياتي مي باشند. از اينرو سرمايه روانشناختي مي تواند پيش بيني كننده موفقيت فرد در كارراهه شغلي و يا نقش محوله وي باشد. همچنين پژوهش ها حاكي از آن هستند كه سرمايه روانشناختي با بسياري از متغيرهاي مطلوب سازماني همچون تعهد سازماني،‌ رضايت شغلي، ‌يادگيري سازماني، رفتار شهروند سازماني، شادكامي، بهروزي ذهني و روانشناختي، اشتياق شغلي مديريت دانش،‌ كارآفريني،‌ خلاقيت، حل مساله و… رابطه مثبت و معناداري دارد. و از سوي ديگر با متغيرهاي نامطلوبي همچون استرس، تعارض، قلدري در كار، ‌افسردگي،‌ رفتار ضد توليد‌ و… رابطه منفي دارد. از اينرو سرمايه روانشناختي ابزاري مناسب جهت مديريت اثر بخش نتايج فردي و سازماني نيز محسوب مي شود. همچنين سرمايه روانشناختي قابل توسعه و آموزش مي باشد و از اينرو يك عنصر بسيار مفيد و حياتي براي خلق مزيت پايدار براي سازمانهاي معاصر محسوب مي شود.

    سرمایه روانشناختی یک حالت توسعه ای مثبت روانشناختی است که می توان آن را با مشخصه های زیر تعریف کرد: اعتماد بنفس (خودکارآمدی)، تعهد و انجام تلاش برای موفقیت در کارها، وظایف چالش برانگیز. داشتن استناد مثبت (خوش بینی) درباره موفقیت های حال و آینده. پایداری در راه هدف و در صورت لزوم تغییر مسیر رسیدن به هدف (امیدواری) برای دستیابی به موفقیت، پایداری و استواری هنگام بروز سختی ها و مشکلات برای حفظ وبازیابی خود، و حتی فراتر از آن، پیشرفت و ترقی هنگام مواجهه با مشکلات و سختی ها (انعطاف پذیری). بررسی ها نشان داده است که سازمانهایی که فاقد سرمایه روانشناختی می باشند بهره وری و توفیق مورد نیاز را نخواهند داشت ( جمشیدیان و فروهر، 1392).سلیگمن معتقد است که سرمایه روانشناختی، جنبه های مثبت زندگی آدمی را در بر می گیرد. او معتقد است که سرمایه انسانی و اجتماعی آشکار بوده، به آسانی قابل مشاهده است و می توان آن را به سادگی اندازه گیری و کنترل کرد. در حالیکه سرمایه روانشناختی، بیشتر بالقوه بوده، اندازه گیری و توسعه آن دشوار است. بنابراین سرمایه روانشناختی شامل درک شخص از خودش، داشتن هدف برای رسیدن به موفقیت و پایداری در برابر مشکلات تعریف می شود.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:22صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0