<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری سبک های هویت7</span>
تاریخ انتشار:
9 نوامبر 2021
دسته بندی:

سبک‌هاي هويّت : هويّت يکي از مسائل مورد توجّه بشر در طول تاريخ زندگي انسان بوده است. در ابتدا با عناويني از قبيل خودشناسي در حوزه‌ي فلسفه، عرفان و اديان مطرح بوده است. از ديرباز از مباحث مهمّ تاريخ بشري بوده است و در نهايت در روان‌شناسي جديد نيز مورد بررسي قرار گرفته است و بسياري از نظريه‌پردازان در ديدگاه روان‌کاوي و انسان‌گرايي به نوعي به آن پرداخته‌اند ولي مفهوم شکل‌گيري هويّت با توجّه به مراحل رشد، براي نخستين‌بار توسّط اريکسون  مطرح شد. الگوي اريکسون و نظريّه‌ي او از تحوّل آدمي ‌زيربناي مطالعات بعدي درباره‌ي هويّت شد. چارچوب مفهومي‌ مطرح‌شده توسّط اريکسون به وسيله‌ي مارسيا پي‌گيري شد. مارسيا  با ارائه‌ي الگويي از حالت‌هاي چهارگانه، هويّت اساسي را براي مطالعات بعدي پي‌ريزي کرد که توجّه بسياري از پژوهش‌گران را به صورت جدّي به اين موضوع جلب کرد. مارسيا اوّلين پژوهش‌گري بود که به طور خالص به مطالعه‌ي موضوع هويّت پرداخت و بيش از دو دهه اين موضوع را پي‌گيري کرد. نظريّه‌ي مارسيا درباره‌ي حالت‌هاي چهارگانه‌ي هويّت، شماري از پژوهشگران را براي توسعه‌ي روش‌هاي اندازه‌گيري هويّت ترغيب کرد.

 در دو دهه‌ي اخير مطالعات هويّت از ديدگاه روان‌شناسي با اقدامات و پژوهش‌هاي برزونسکي دنبال شده است. برزونسکي الگويي از هويّت را ارائه داد که به جاي بررسي مراحل و يا حالت‌هاي هويّت، فرآيند شکل‌گيري هويّت را دنبال کرده است. در سال‌هاي اخير پژوهش‌ها در حوزه‌ي هويّت با تمرکز بر ديدگاه اريکسون، مارسيا و برزونسکي دنبال شده است. در کشورهاي اروپايي بيشتر بر ديدگاه برزونسکي تمرکز شده است و در کشورهاي آمريکايي همچنان ديدگاه مارسيا مورد توجّه است. در کشور ما ايران موضوع هويّت به‌ويژه در مقاطع کارشناسي‌ ارشد و دکتري توسّط دانش‌جويان و پژوهشگران دنبال شده است و در حوزه‌هاي مختلف مانند اندازه‌گيري هويّت، رابطه‌ي آن با منبع‌هاي مهمّ روان‌شناختي و يا مشاوره و روان‌درماني پي‌گيري شده است. مطالعات بيشتر با تمرکز بر ديدگاه مارسيا و برزونسکي دنبال شده است ولي فقدان چارچوبي مفهومي‌ در اين رابطه و يک نظريّه‌ي بومي‌ در اين خصوص موجب شده است که اقدامات پژوهش‌گران بسيار پراکنده و فاقد سازمان باشد.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 45 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0