<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری ریسک</span>
تاریخ انتشار:
4 آوریل 2022
دسته بندی:

ریسک: به معنی احتمال عدم تحقق نتایج مورد انتظار است یا به عبارتی ریسک احتمال محقق نشدن پیش بینی هاي آینده تعبیر شده و عامل ایجاد ان را عامل ریسک نام نهاده اند . ریسک در اصطلاح به معنی امکان وقوع یک خسارت و زیان اعم از مالی یا غیر مالی در نتیجه انجام یک فعالیت است .ریسک در هر حیطه اي قابلیت مطرح شدن دارد که یکی از این حیطه ها بانک وفعالیت هاي بانکداري است و بانک ها به علت اهمیت به سزایی که در نظام اقتصادي دارند در این زمینه مورد توجه خاص قرار می گیرند . دلایل وجود ریسک در بانک را با نوع کارکرد آن می توان توجیه کرد، چرا که بانک ها از یک سو سرمایه هاي مردم را در قبال آن مسئولیت دارند جمع آوري کرده و از سوي دیگر با استفاده از این سرمایه ها اقدام به انجام عملیات بانکی و فعالیت هاي اقتصادي می کنند . صنعت بانکداري با توجه به تعداد و تنوع عملیات بانکی و ماهیت هاي متفاوت آنها و محدودیت سرمایه بانک و میزان آن حفظ وضعیت منابع و منافع سپرده گذاران و نوع وظیفه بانکها که آنها را متمایز از واحدهاي دیگر اقتصادي کرده و تعداد گیرندگان تسهیلات اعتباري و تفاوت وضعیت مالی هر یک از آنان و سرو کار داشتن گروه زیادي از کارکنان بانک با منابع مالی و ثبت زیاد عملیات مالی و نقل وانتقال زیاد پول داخلی و خارجی و انواع خدمات بانکی همگی نشان دهنده تفاوت ماهیت ریسکها در بانک با سایر موسسات مالی می باشد که پذیرش مدیریت ریسک را در بانک حساس تر و پیچیده تر و مشکل تر از سایر مراکزمی نماید .

لذا همانطور که بیان گردید بانکها با توجه به نوع فعالیتهاي خود در معرض وسیعی از انواع ریسکها قرار دارند حال بر اساس تقسیم بندي کمیته بال ،ریسک در بانک شامل ریسک اعتباري ،ریسک بازارو ریسک عملیاتی است ولی در اکثر کشور هاي دنیا ریسک بانکی را در چهار گروه مختلف ریسک هاي مالی، ریسک هاي عملیاتی، ریسک هاي کسب و کار و ریسک رویداد تقسیم می کنند.پس بطور کلی میتوان ریسک را احتمال عدم تحقق نتایج مورد انتظار دانست و مدیریت ریسک به مفهوم برنامه ریزي و سازمان دهی و کنترل فعالیتها و منابع جهت به حداقل رساندن تاثیر حوادث نامشخص و نامعلوم در حفظ تعادل مالی و توان عملیاتی موسسات دانست.مدیریت نقدینگی از مهمترین وظایف مدیریت مالی بنگاههاي اقتصادي است . به بیان دیگر نگهداري وجوه نقد در حسابهاي جاري و بانک مرکزي و نزد سایر بانکها و ذخایر قانونی، ریسک نقدینگی بانک را کاهش می دهد.  در عین حال فرصت هاي سرمایه گذاري را نیز از بانک سلب می کند و در نهایت موجب کاهش بازدهی بانک می گردد. دنیاي کسب و کار و صنعت با تحولات و دگرگونی هاي متعددي همچون جهانی شدن، برون سپاري ها و ایجاد ائتلاف استراتژیک مواجه است مدیریت ریسک در فعالیت سازمان ها اعم از تجاري وغیر انتفاعی اهمیت روز افزونی یافته است.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 19 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0