<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  رفتارشهروندی کارکنان اداره بیمه ایران</span>
تاریخ انتشار:
1 نوامبر 2021
دسته بندی:

رفتار شهروندی: هر چند كه واژه رفتار شهروندي سازماني اولين بار بوسيله بتمن و ارگان مطرح گرديد ولي اين مفهوم از نوشتارهاي بارنارد (1938) در مورد تمايل به همکاري و مطالعات كتز و كان (1964،1966) در مورد عملکرد و رفتارهاي خودجوش فراتر از انتظارات نقش ناشي شده است.در دهه هاي اخير اصطلاحاتی براي تشريح چنين رفتارهايي استفاده شده اند نظير رفتارپيش اجتماعی، رفتار فرانقشی و خودجوشی سازمانی  و عملكرد زمينه­ای. هر چند هر كدام از اين مفاهيم خواستگاه متفاوتي داشته­اند، ولي به طور كلی به مفهوم يكسانی اشاره دارند كه در اين تحقيق تحت عنوان رفتار شهروندی سازمانی، مدنظر قرار می­گيرند و منظورآن دسته از فعاليت­های مرتبط با نقش افراد در سازمان است كه فراتر ازانتظارات وظيفه و شرح شغل، توسط فرد انجام مي شود و هرچند كه سيستم پاداش رسمي سازمان اين رفتارها را شناسايي نمي كند ولي براي عملكرد خوب سازمان مؤثر هستند.

در رفتار شهروندي سازماني به طوركلي آن دسته از رفتارهايی مورد توجه قرار مي گيرد که علي رغم اينکه اجباري از سوي سازمان براي انجام آن ها وجود ندارد، در سايه انجام آن ها از جانب کارکنان، براي سازمان منفعت­هايي ايجاد مي شود.ارگان رفتار شهروندي سازماني را بعنوان رفتارهاي تحت اختيار فرد تعريف کرده و بيان می­کند اين دسته از رفتارها به طور صريح و مستقيم بوسيله سيستم هاي پاداش رسمي مورد توجه قرار نمي گيرند ولي باعث ارتقاء اثربخشي کاركردهاي سازمان مي گردند. واژه اختياري بودن بيانگر اين است که اين رفتارها، شامل رفتارهاي مورد انتظار در نيازمندي­هاي نقش و يا شرح شغل نيست.در تحقیقی این اعمال­ها و رفتارها که در محل کار اتفاق می­افتند، این گونه تعریف شده است؛ مجموعه­ای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری که بخشی از وظایف رسمی فرد نبوده، اما با این وجودتوسط آنان انجام و باعث بهبود مؤثر وظایف و نقش­های سازمان می­شوند. به عنوان مثال، یک کارگر ممکن است نیازی به اضافه­کاری و ماندن در محل کار تا دیروقت نداشته باشد، اما با وجود این، برای بهبود امور جاری و تسهیل جریان کاری رسمی خود در سازمان مانده و به دیگران کمک می­کند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  70 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0