<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری   رضایت شغلی</span>
تاریخ انتشار:
21 سپتامبر 2021
دسته بندی:

رضايت شغلي : در مجموع، احساس مطبوع، مثبت و خوشايندي است كه فرد از شغل خود دارد. بيش­تر دانشمندان بطور كلي عوامل اجتماعي، محيط كار و نقش كار را در رضايت شغلي مؤثر مي­دانند همة نظريه­هاي رضايت شغلي به نحوي به تأمين نيازهاي افراد، مادي يا رواني اهميت مي­دهند و توجه به خواستها و انتظارات شاغل را مهم مي­دانند.از گزارش­ها و آمار چنين بدست مي­آيد كه در كشور ما، مسألة شغل، رضايت شغلي و جوانب آن هنوز بصورت كارشناسانه مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار نگرفته است. از سوي ديگر، طبق اظهار نظرها، كم كاري در كشور، به وفور مشاهده مي­شود، تا جايي كه بعضي مي­گويند: ميزان كار مفيد و روزانه در ايران قريب نيم ساعت است.امروزه كه نظام جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك نظام الهي ـ اسلامي نوپا و منحصر به فرد در جهان ادعا دارد خواهان پياده كردن عدالت انساني ـ اجتماعي است، ضروري به نظر مي­رسد كه محققان مسلمان در زمينة شغل و اشتغال دست به تحقيقات گسترده و دقيق بزنند(مير دريكوندي، 1379).فشار رواني در صورتي كه كم باشد بصورت يك نيروي انگيزشي عمل مي­كند و باعث افزايش كار مي­شود. اگر فشار رواني زياد باشد اختلالهايي را در عملكرد فرد ايجاد مي­كند. فشارهاي ناشي از شغل نوعي فشار رواني است و باعث نارضايتي در شغل مي­شود و تأثير منفي بر زندگي فردي، اجتماعي و خانوادگي مي­گذارد.

يكي از عوارض فشارهاي ناشي از شغل فرسودگي شغلي است. واژة فرسودگي براي توصيف پاسخهايي است كه آدمي در برابر فشارهاي رواني از خود بروز مي­دهد. فرسودگي شغلي يك حالت خستگي مفرط است كه از كار سخت و بدون انگيزه و بدون علاقه ناشي مي­شود(فريد نبرگر، 1975).به نظر مسلش و جكسون (1981). فرسودگي شغلي يك سازه چند بعدي است و شامل خستگي عاطفي، خود گم­كردگي و احساس عدم موفقيت مي­شود.بين فشارهاي رواني و فرسودگي شغلي ارتباط تنگاتنگي وجود دارد. فشارهاي رواني وقتي رخ     مي­دهد كه عدم تعادل بين مطالبات و خواسته­هاي محيطي با توانايي فرد براي پاسخ دادن به آنها وجود داشته باشد.هر چه مطالبات و خواسته­هاي محيطي افزايش يابد و توانايي فرد براي پاسخ دادن به آنها كاهش يابد فشار رواني ايجاد مي­شود و باعث تجربة منفي در فرد و فرسودگي شغلي مي­گردد. در واقع فرسودگي شغلي در اثر فشار رواني پديد مي­آيد(فاربر، 1983).فشار رواني برخي از مشاغل نسبت به مشاغل ديگر بيشتر است. مديران آموزشي غالباً بيشترين فشار رواني را تحمل  مي­كنند. اين گروه مسئوليت سنگيني بر عهده دارند و بايد در جهت تحقق اهداف سازمان آموزشي و نيازها و انتظارات اعضاء حركت كنند. تحقيقات مديريتي، مديريت مياني را به عنوان پر فشارترين پست سازماني تعيين نموده است.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 46 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0