<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری دیابت</span>
تاریخ انتشار:
23 فوریه 2022
دسته بندی:

دیابت : در دهه­های اخیر برای شناخت عوامل خطر بیماری­های مهم غیر­واگیر مطالعات متعددی انجام شده­است، از جمله­ی این بیماری­ها دیابت قندی به عنوان شایع­ترین بیماری غدد درون­ریز است. دیابت شیرین اولین­بار در سال1552قبل از میلاد در پاپیروس­های مصری توصیف شد. حشرات دور ادرار شیرین کسانی که ادرار زیادی دفع می کردند جمع می شدند و افرادی که ادرار شیرین را می­چشیدند می­توانستند به تشخیص برسند. البته خود واژه­ی دیابت توسط آراتئوس، پزشک برجسته­ای که در قرن دوم بعد از میلاد در اسکندریه و رم می­زیست ابداع گشت. او از واژه­ی «دیاباینو»به معنی «عبور کردن از» برای توصیف حالتی استفاده نمود که در آن مقدار زیادی ادرار از کلیه­ها عبور می­کرد. واژه­ی لاتین ملیتوس به معنی شیرین مثل عسل نیز در قرن18اضافه شد.دیابت یکی از مشکلات عمده­ی بهداشت عمومی در جهان معاصر است که به­سرعت رو­به افزایش است. متخصصان گروه بیماری­های غدد درون­ریز دیابت را یکی از شایع­ترین بیماری­های متابولیک قرن حاضر می­دانند که منجر به ناتوانی و مرگ زودرس می­شود و عوارض حاد و دیر­رس آن تهدید­های عمده­ای برای سلامتی فرد به شمار می­رود. این بیماری که پنجمین علت مرگ­و­میر جوامع غربی و چهارمین دلیل مراجعه­ی شایع به پزشک است، 15%هزینه های مراقبت بهداشتی را در ایالت متحده به خود اختصاص داده است.

این بیماری مزمن تقریبا285میلیون نفر در سراسر دنیا به­آن مبتلا هستند و برآورد شده است که تا سال 2030این تعداد به 439میلیون نفر برسد.قندی یک بیماری مزمن است و زمانی بروز می­کند که 1)توانایی لوزالمعده در ترشح انسولین کم شده و یا از­بین رفته باشد، یا2) بدن نتواند به طور موثر از انسولین ترشح شده توسط لوزالمعده استفاده کند. انسولین هورمونی است که برای تبدیل قند، نشاسته و دیگر غذاها به­انرژی، مورد­نیاز می­باشد و برای زندگی روزانه ضروری است. اختلال یا عدم ترشح انسولین توسط کبد یا عدم فعالیت مناسب انسولین و یا هر­دو عامل باعث افزایش قند خون(هیپرگلیسمی) و دیگر اختلال­های متابولیکی می­شود که اگر هیپرگلیسمی به­خوبی کنترل نشود، ممکن است موجب عوارض جدی شود. در دیابت مجموعه­ای از اختلالات وجود­دارد که باعث گردیده سلول­های بدن نتواند به­نحو مناسب از کربوهیدرات­ها به­عنوان یک ماده غذایی اساسی استفاده نماید، که نتیجه­ی آن افزایش میزان فند خون خواهد­بود.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  59 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0