<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  دموکراسی در اندیشه اسلامی</span>
تاریخ انتشار:
23 فوریه 2022
دسته بندی:

دموکراسی در اندیشه اسلامی : به نظر مى رسد كه بخش عمده متفكران مسلمان, اعم از شيعه و سنى و ايرانى و غير ايرانى, در چارچوب نگرش سنتى مى انديشند و از طريق كتاب و سنت به نفى يا اثبات مبانى فكرى ليبرال دموكراسى مى پردازند. اين نگرش در واقع در واكنش به انديشه هاى غربى و مدرنيته شكل گرفته است. علامه نائينى از اولين متفكران اين نگرش بود كه در صدد اثبات سازگارى اسلام و دموكراسى و لوازم آن بر آمد, ولى همان طور كه حائرى تإكيد مى كند, برداشت وى از آزادى به طور كامل برداشتى سنتى بود كه با آزادى غربى و مبانى آن تباين آشكار داشت, البته خود علامه نائينى نيز به اين امر توجه داشته است. حميد عنايت در اين زمينه به نقل از حائرى مى نويسد:
دريافت نائينى از آزادى كاملا سنتى است و فراتر از تعبير و تفسير اسلامى آزادى بيان نيست. به نظر حائرى اين بدان جهت است كه در معنا و مفهوم, آزادى در چارچوب نظام مشروطه و دموكراسى مورد توجه نائينى نبوده است. با توجه به اين كه نائينى در معناى مشروطه تحت تإثير سخنان گمراه كننده نوگرايان دنياى اسلام ـ ايرانى و غير ايرانى ـ قرار گرفته بود و چنين به نظر مى رسد

كه وى تفاوت هاى بنيادى اجتناب ناپذير ميان اسلام و دموكراسى را از ديده دور داشته و به اين نتيجه رسيده بوده است كه ميان اسلام و دموكراسى همسانى وجود دارد(حميد عنايت, انديشه هاى سياسى در اسلام معاصر, ترجمه بهإالدين خرمشاهى (تهران: خوارزمى, چاپ سوم, 1372) ص ;234 عبدالهادى حائرى, تشيع و مشروطيت, ص 2 و 3.)برخى از متفكران مى كوشند تا از طريق تطبيق معانى واژه هاى جديد با واژه هاى به كار رفته در كتاب و سنت و در صدر اسلام, به تطابق اسلام و دموكراسى دست يابند; براى مثال احمد شوقى الفنجرى مى نويسد: ((معادل آزادى, مهربانى يا رحم و رحمت است و معادل دموكراسى, مهربانى متقابل يا تراحم)). وى معتقد است.آنچه در اروپا آزادى ناميده مى شود, همانا همان است كه در دين ما عدل, حق, شورا و مساوات ناميده شده است, چرا كه حكومت آزادى و دموكراسى عبارت است از در ميان گذاشتن عدل و حق با مردم و شركت ملت است در تعيين سرنوشت خويش.( حميد عنايت, پيشين, ص 229.)
مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:37 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0