<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  خودکارآمدی</span>
تاریخ انتشار:
19 اکتبر 2021
دسته بندی:

خودکارآمدی: یکی از موضوعات مهمی روان شناسی خود می باشد که نقش مهمی در رشد شخصیت فرد دارد . نظریه پردازان هر یک نظرات مختلفی در مورد خود مطرح نموده اند که به بعضی از این نظریه ها اشاره می کنیم .نظریه پردازانی همچون مید (1934) و کولی (1920) معتقدند که مفهوم خود افراد تحت تاثیر دیدگاهی است که دیگران در مورد آنها دارند و در این رابطه کولی اصطلاح خود در آینه را برای این موضوع بکار برده است . مورفی (1947) خود را به منزله فردیت می داند آنگونه که توسط فرد شناخته شده است .ویلیام جیمز مفهوم خود را به دو بخش تقسیم کرده است : خود مفعولی مجموعه چیزهایی است که شخص می تواند آن را متعلق به خود بداند و شامل توانائیها ، خصوصیات اجتماعی و شخصی و متعلقات مادی است. خود فاعلی ، دائما تجارب حاصل از ارتباط با مردم ، اشیاء و وقایع را به نحوی کاملاً سازمان یافته، تفسیر می کند. جرسیلد (1960) خود رامجموعه ای از افکار و عواطف که باعث آگاهی فرد از موجودیت خود می شود، تعریف می کند. در واقع خود را شامل تمام ادراکات ، عواطف ، ارزش ها و طرز تفکر فرد می داند.خود از نظر فروید منطقی ، عقلانی ، در مقابل تنش مقاوم و قوه اجرایی شخصیت است همچنین خود بیانگر رشد ادراکی و مهارتهای شناختی و توانایی درک بیشتر در شرایط پیچیده تر است . برای مثال فرد می تواند در مورد آینده و آنچه در طولانی مدت بهترین است، بیندشد.

مفهوم خویشتن مهمترین مفهوم در نظریه راجرز است . از نظر راجرز هر فرد رویداد ها  و تجارب پیرامون خود را دریافت می کند به آنها معنا می بخشد که این مجموعه ادراکی و معنایی ، میدان پدیداریی فرد را تشکیل می دهد . قسمتی از این میدان به نام خود یا من ، خویشتن فرد را تشکیل می دهد . راجرز مفهوم خود پنداره را برای معرفی الگویی سازمان یافته از تجارب استفاده می کند . در نظریه راجرز خویشتن تغییر می کند ولی خصوصیات سازمان یافته و یکپارچه آن حفظ می شود و خویشتن هر فرد به منزله فرد کوچکی در درون فرد نیست که رفتار او را کنترل کند . مجموعه تجارب و ادراکات هر فرد (خویشتن ) در حوزه آگاهی فرد است به عبارتی خود پنداره هوشیار است( همان منبع)به عقیده راجرز سازمان خود بر اثر تعامل فرد با محیط پیرامون خود و از طریق ارزشیابی فرد در تعامل خود با دیگران شکل می گیرد . کودک به تدریج رشد می کند مفاهیمی را درباره خود ، محیط و ارتباط خود با محیط به وجود می آورد و مجموعه ای از ارزشها را تشکیل می دهد که یا خود تجربه کرده است یا از دیگران یاد گرفته و بر اساس این نظام ارزشی ، تجاربی را که برای خود تعانی بخش و رشد دهنده می بیند با ارزش می داند . ولی تجارب منفی تهدید کننده خود را منفی ارزیابی می کند . بنابراین در این نظریه رشد خود پنداره بر اثر تعامل فرد و اطرافیان و ارزشیابی دیگران از فرد ، شکل می گیرد که از نظر راجرز علت این امر ، نیاز شدید فرد به توجه مثبت است  و توجه مثبت غیر مشروط  یکی از شرایط لازم برای تحول خود پنداره است.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:31صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0