<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری خودکارآمدی در بیماران  آرتریت رومائید</span>
تاریخ انتشار:
21 سپتامبر 2021
دسته بندی:

خودکارآمدی و تندرستی: یکی از حوضه های بسیار فعال در پژوهشهای اجتماعی ـ شناختی در مورد رابطه بین باورهای خود ـ کارآمدی و تندرستی است (بندروا1977). باورهای قوی مثبت درباره خود کارآمدی برای تندرستی انسان مطلوب است. برعکس، باورهای ضعیف و منفی درباره خودکار آمدی به زیان سلامتی است (شوارز1992). باورهای خودکارآمدی از دو طریق بر تندرستی انسان تاثیر می گذارد: یکی از طریق تاثیرات این باورها و رفتارهای مرتبط با تندرستی فرد و دیگری از طریق تاثیر آنها بر کارکرد زیستی فرد می باشد. باورهای خود کارآمدی هم بر احتمال بروز بیماری های مختلف و هم بر فرایند بهبود از بیماری تاثیر می گذارد (پروین،1381)ارتباط اختلالات اضطراب بر روی نشانه های بیماری آرتریتک علائم اضطراب حتی در غیاب اختلالات اضطرابی عمده، در بار رنجی که بیماران آرتريت روماتوئيد با آن مواجه هستند دخیل است و با روش ادراک و مقابله آنها نه تنها با بیماری جسمی بلکه با روماتولوژیست و کارمندان عمومی تعامل دارد (پیچینی و همکاران،2005). مطالعات قبلی با مقایسه بین پرسشنامه های بدون ساختار که به ارزیابی علائم اضطرابی می پردازند و مصاحبه های استاندارد ارزیابی در مورد بیماران مبتلا به آرتريت روماتوئيد، نشان می دهند که علائم اضطرابی زیر آستانه ای بیشتر و مکررتر از تشخیص اختلالات اضطرابی (DSM IV) می باشد.

علائم اضطراب زیر آستانه ای منجر به ناتوانی بیشتر، از بین رفتن روزهای کاری بیشتر و استفاده بیشتر از خدمات برای مشکلات سلامت روانی، خود ارزیابی ضعیف تر از سلامت هیجانی بیشتر نسبت به بیماران فاقد نشانگان اضطراب می شود (شربورن و همکاران،1994). این حقیقت که درد و اضطراب مشکلات معناداری برای افراد دچار آرتريت روماتوئيد هستند و اینکه شیوع اضطراب و استرس در نمونه های آرتريت روماتوئيد در مقایسه با جمعیت عمومی بالاتر است با توجه به طبیعت بالقوه ناتوان کننده آرتريت روماتوئيد به راحتی قابل فهم است با این حال بحث گسترده ای در ادبیات مربوط به عوامل ایجاد کننده علائم اضطراب در بیماران آرتريت روماتوئيد وجود دارد و به نظر می رسد فعالیت بیماری به تنهایی با پایایی نشانگان اضطراب برابری نمی کند به این معنی که بسیاری از افراد دچار سطوح بالای درد و ناتوانی، نشانگان اضطراب و استرس را گزارش نمی کنند (دیکنز و همکاران،2002). همچنین نقش مقابله منفعل، به طور خاص به عنوان یک عامل مضر بر روی پیامدهای ذهنی و جسمی مشخص شده است که ممکن است فواید مقابله ی فعال را پر رنگ تر کند (کویک و همکاران ،2005). مقابله منفعل، با احساس درماندگی و بی پناهی ارتباط نزدیک دارد و به عنوان عامل واسطه ای بین ناتوانی جسمی، تطابق ناسازگارانه و اضطراب عمل می کند (مورفی و همکاران، 1999). مطالعاتی که بیانگر فقدان ارتباط بین فعالیت بیماری و اضطراب و استرس هستند به این نکته اشاره دارند که کاهش فعالیت بیماری ضرورتاً منجر به تسکین اضطراب و استرس نمی شود.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 32 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0