<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری جو کلاس</span>
تاریخ انتشار:
7 نوامبر 2021
دسته بندی:

جوّ کلاس: شناخت عوامل مؤثر بر یادگیری، جهت ارتقاء سطح عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان، یک هدف اساسی در اغلب پژوهش­های تربیتی بوده که به دنبال آن، الگوهای مختلفی از یادگیری مدرسه ارائه شده است. نقش ادراک دانش­آموزان و معلمان از محیط یادگیری کلاسی در تأثیر آن بر پیامدهای شناختی و عاطفی در بسیاری از مطالعات مربوط به محیط یادگیری کلاسی بررسی شده است و رابطه­ای نیرومند بین پیامدهای اکتسابی دانش­آموز و ادراک او از محیط یادگیری به وسیله­ی بسیاری از پژوهشگران نشان داده شده است (دنبروک، بریکمنز و وبلز، 2004؛ نقل در چالمه و لطیفیان، 1391). در مطالعات اولیه در خصوص جوّ یادگیری کلاسی، جنس، موضوع مورد تدریس، نوع مدرسه، موقعیت مکانی (شهر یا روستا) و تفاوت­های وابسته به قومیت و نژاد مورد بررسی قرار می­گرفتند؛ اما امروزه بیشتر بر نحوه­ی تعاملات و جوّ اجتماعی و روانشناختی حاکم بر کلاس درس تأکید می­شود (چالمه و لطیفیان، 1391).

کلاس درس مانند یک گروه اجتماعی، جای گردهم­آیی افراد گوناگون است که می­توانند پایگاه­های گوناگون اجتماعی داشته و در فرهنگ، منش، هویت، شرایط و جایگاه اجتماعی و بسیاری از عوامل دیگر با هم متفاوت باشند.حضور و تعامل دانش­آموزان با همسالانشان، در این محیط باعث می­شود که استعدادها و یا مشکلات و ضعف­های آنها آشکار شود، و همچنین کاهش یا افزایش یابد (خواجه و حسینچاری، 1390). تفاوت­های بین فردی در میان دانش­آموزان از یک­سو، و ضرورت دادوستد و پیوندهای بین فردی از سوی دیگر، فضاهای متفاوتی در کلاس­های درسی پدید می­آورد. تأکید بر شناخت فضاهای چیره بر کلاس، و توجه به شرایط و انگیزش­های تأثیرگذار در کلاس، به ساخت و گسترش مفهوم جوّ کلاس انجامیده است .مطالعه­ی ادراک از جوّ کلاس بر این فرض استوار است که ادراک دانش­آموز از محیط با ویژگی­های زمینه­ای و شخصی او پیوند دارد و این امر به نوبه­ی خود بر روشی که وی درباره­ی دنیای اجتماعی خود می­اندیشد و نیز رویکردش نسبت به محیط اطرافش، تأثیر می­گذارد. بر این اساس، ادراک دانش­آموزان از محیط یادگیری بر شرکت آنها در فعالیت­های کلاسی و نیز برقراری روابط با همسالانشان تأثیر می­گذارد.

 مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:20 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0