<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری تفکر انتقادی6</span>
تاریخ انتشار:
9 نوامبر 2021
دسته بندی:

تفکر انتقادي­ : مطالعه و بررسي در­ باب تفکرانتقادي در طي 25 سال آخر قرن بيستم شدت يافته است. ريشه اين نوع تفکر را مي­توان تا حدود 2500 سال پيش و تا­ زمان سقراط رديابي کرد. سقراط به تمرکز معلمان بر پرورش مهارت­هاي استدلالي يادگيرندگان تأکيد داشت.سال­هاي متمادي بعد از سقراط، تفکرانتقادي آنچنان که بايد مطرح نبود تا اينکه انديشه­­انتقادي در دوره نوگرايي توجه روشنگران سده هجدهم از جمله کانت را به خود جلب­ کرد. اين مفهوم در دوره فرانوگرايي توسط افرادي همچون جان ديويي، ماکس بلک، گردون هولفيش رابرت انيس،­ ليپمن جان مک پک و پل وارد فرايند تعليم و تربيت شد (جهاني، 1382). اوايل قرن بيستم، جان ديويي (1933) با تأکيد بر «تفکر تأملي» الهام بخش مربيان در رشد دادن تفکر کودکان شد. به عقيده وي هدف اصلي آموزش به جاي حفظ کردن طوطي وار مطالب، بايد تفکر تأملي و يادگيري نحوه تفکر باشد. وي تفکر تأملي را حالتي از شک و ترديد، سردرگمي و مخمصه فکري مي­دانست که به دنبال آن تفکر اتفاق مي­افتد و فرد درصدد جست و جوي اطلاعاتي که آن شک را برطرف مي­کند، بر مي­آيد.

در ­نهايت، با يافتن اطلاعات، سردرگمي فرد پايان مي­يابد.­ ديويي تفکر تأملي را «مدنظر قراردادن فعالانه، زمينه­هايي که از آن حمايت مي­کند و در نهايت به نتيجه گيري مي­انجامد» تعريف مي­کرد.امروزه اکثر متخصصان، تفکر تأملي ديويي را همخوان با تفکرانتقادي مي­دانند (گريسون،1991).­ در خلال قرن بيستم، متخصصان به حمايت از ديدگاه ديويي مبني بر اينکه يادگيري نحوه تفکر بايد هدف اصلي آموزش باشد پرداختند و توانايي تفکر نقادانه را به عنوان هدف آموزش مورد تأکيد قراردادند(کوروش نيا، 1390). داروين از رويکرد انتقاد به مسائل تاريخ و فرهنگ و اساس بيولوژيکي پرداخت. مکتب جامعه شناسي پوپر با طرح عقل­گرايي انتقادي در حوزه روش­شناسي علم، با استفاده از معيار تجربه پذير بودن علم، تأييدپذيري را رد کرد­ و ابطال­پذيري را مطرح کرد. وي مدعي بود که انتقاد هم براي رشد دانش و هم براي رشد عقلانيت ضروري است (نقل از مظفري، 1387). در مجموع، مي­توان گفت ابزارها و منابع تفکرانتقادي در سايه­ي تاريخ تفکر مذکور، روز به روز افزايش يافته و صدها متفکر به شکل گيري و رشد تفکرانتقادي کمک کرده­اند. از جمله پيشگامان توسعه تفکر انتقادي معاصر، متفکراني چون انيس، مک پک، پل، شفلر/ سيگل و ليپمن مي باشند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 47صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0