<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری تعهدکارکنان</span>
تاریخ انتشار:
15 دسامبر 2021
دسته بندی:

تعهّد کارکنان:نیروی انسانی لایق و با مهارت به عنوان منبع ارزشمند سازمان محسوب می شود. بدون توجّه به نیروی انسانی در هر سازمان انجام فعّالیّت ها غیرممکن می باشد(آقایی و همکاران، 2012، 60). داشتن نیروی انسانی متعهّد و تلاش برای افزایش تعهّد آنها یکی از بالاترین الویت ها در زمینه منابع انسانی می باشد (ماچین و همکاران، 2005، 3).  البته باید در نظر داشت که تعیین کارکنان متعهّد، توسط مدیران عالی رتبه انجام می گردد، امّا قبل از هر چیز این مدیران خود باید از تعهّد بالایی برخور دار باشند(لیزاب و  همکاران، 2007، 35).  چنین تشخیصی که مدیران چگونه می توانند کارکنان متعهّد را شناسایی کنند، می تواند بر اساس سابقه کارکنان باشد ، زیرا بیش تر افراد با سابقه وابستگی بیش تری به سازمان دارند، آنها افرادی هستند که تلاش بیش تری می کنند تا سازمان رشد یابد و بدین ترتیب مدیران می توانند افراد متعهّد را شناسایی و سازماندهی نمایند. مفهوم تعهّد یکی از مفاهیم چالش برانگیز در مدیریّت رفتار سازمانی و منابع انسانی می باشد و تحقیقات زیادی درباره آن انجام شده است. همواره تعهّد را می توان در رفتارهای ظاهری و آشکار افراد مشاهده نمود.تعهّد یک نگرش مثبت به انجام کار می باشد، یعنی افراد نسبت به کارهایی که انجام می دهند همواره دیدی مثبت داشته، بنابراین مسئولیّت انجام کار را به عهده می گیرند و در نتیجه علّت انجام کار خود را می توانند به طور کامل شرح دهند.

تعهّد می تواند باعث احساس تعلّق و وفاداری، ایمان فرد نسبت به سازمان، غیبت کم تر، عملکرد بالاتر و ترک خدمت کم تر شود و هم چنین بر اساس مطالعات تجربی تعهّد اثر مثبت در عملکرد سازمان ها و وضعیّت مالی شرکت دارد(هینسمن و همکاران، 2008، 611). دو تعریف درباره مفهوم تعهّد در سال 1960 بیان شد:الف) درجه ای که فرد احساس می کند بخشی از سطوح مختلف یک سازمان به خصوص در سطوح بالاتر است، ولی هنوز با ویژگی های آن ترکیب نشده است.ب) درجه ای که فرد با ویژگی های سازمانی و ارزش های تأیید شده در سازمان یکی و ترکیب می شود(رودیگاز وهمکاران، 2008، 485).البته درباره تعهّد از افراد مختلف تعاریف گوناگونی صورت گرفته است. گیبسون و همکارانش(2009)، تعهّد را به عنوان احساس تطبیق ، وفاداری و مشارکت کارکنان نسبت به سازمان بیان می کنند(محمدنور، 2011، 9). مایر و هیسرکوویچ پیشنهاد می کنند که تعهّد نیرویی است که باعث پیوند فرد با کار خود جهت دستیابی به یک یا چند هدف می شود(جاروس، 2007، 8).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:42 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0