<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  تصمیم گیری به روش تحلیل سلسله مراتبی</span>
تاریخ انتشار:
29 آوریل 2022
دسته بندی:

تصمیم گیری به روش تحلیل سلسله مراتبی: دنیای اطراف ما مملو از مسائل چند معیاره است و انسانها همیشه مجبور به تصمیم گیری در این زمینه ها هستند. امروزه مدل ها و روش های کمی نقشی کلیدی در حل مسائل دارند. استفاده موفق از روش های کمی می تواند منجر به راه حل های دقیق، قابل اطمینان و اقتصادی با صرف زمان معقول گردد. همچنین از آنجا که اتخاذ تصمیم صحیح و به موقع می تواند تأثیر بسزایی در زندگی شخصی و اجتماعی انسانها داشته باشد، ضرورت وجود یک تکنیک قوی که می تواند انسان را در این زمینه یاری کند کاملاً محسوس می باشد که در این میان روش تحلیل سلسله مراتبی پاسخی به نیاز بشر برای بررسی مسائل کیفی است که معیاری برای اندازه گیری ندارند و همواره در تصمیم گیری های ما همراه مسائل کمی ظاهر می شوند.با پيدايش نگرش سيستمي به برنامه‌ريزي و تكامل فرآيند برنامه‌ريزي در اواخر دهه1950 و اوايل دهه 1960، ارزيابي نيز بعنوان يكي از اركان مهم اين فرآيند مورد توجه و تأكيد قرار گرفت.

بنابراين به منظور تجزيه و تحليل اين گزينه‌ها و سنجش مزايا و معايب نسبي هر يك از آنها در قالب يك چارچوب منطقي، روشهايي لازم بودند مورد استفاده قرار بگيرند. براي پاسخگويي به اين نياز روشهاي ارزيابي  ابداع و مورد استفاده قرار گرفتند.حدود 100 روش براي ارزيابي وجود دارد كه قابل دسته‌بندي به 21 گروه هستند. از ميان 21 گروه  5 گروه بيشتر كاربرد دارند. در بين 5 گروه یکی از کارآمدترین این تکنیک ها فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP است که برای اولین بار توسط ال ساعتی در سال 1980 مطرح شد. این تکنیک بر اساس مقایسه های زوجی بنا نهاده شده و امکان بررسی سناریوهای مختلف را به مدیران می دهد. فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به علت ماهیت ساده و در عین حال جامعی که دارد مورد استقبال مدیران و کاربران مختلف واقع شده است.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:18صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0