<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری بیمه تامین اجتماعی</span>
تاریخ انتشار:
31 اکتبر 2021
دسته بندی:

تامین اجتماعی درایران: تامين اجتماعی حمايتی است که جامعه از اعضای خانواده ها برای دسترسی مطمئن به مراقبتهای صحی وبهداشتی به عمل می آورد و امنيت درآمد را مخصوصا در موارد پيری، بيکاری، بيماری ، ازکارافتادگی،معلوليت کاری و از دست دادن نان  آور تضمين می نمايد. تامين اجتماعی تاثير قدرتمندی روی تمام سطوح جامعه دارد و به کارگران و خانواده های شان تسهيلات صحی و بهداشتی ارايه می نمايد و در برابر درآمد کم، چه  در کوتاه مدت و در برابر بيکاری، بيماری يا زايمان يا چه در دراز مدت و به خاطر از کار افتادگی و يا مصدوميت کاری حمايت می نمايد. به سالمندان در دوره تقاعد کمک هزينه ارائه می نمايد. کودکان از برنامه های تامين اجتماعی کمک به خانواده برای هزينه تحصيلی کودکان بهرمند می شوند. تامين اجتماعی برای کارگران جهت حفظ  ثبات روابط  کاری و نيروی کار توليد کمک می کند و به همبستگی اجتماعی و رشد  و توسعه کشور به طور کل و کم  اثر کردن تاثير تغييرات اجتماعی  بر مردم  کمک  می کند و بالاخره مبنايی را برای ديدگاه مثبت تر در قبال جهانی سازی فراهم می سازد.(نیکوپور؛ریاضی،1388،24)

تاریخچه تامین اجتماعی در ایران :سابقه تأمين اجتماعی در ايران به تصويب اولين قانون استخدامی كشوری در سال1301 (1922میلادی) باز می ‌گردد كه طی آن، نظامی برای بازنشستگی به وجود آمد. در اين قانون، سه اصل تأمين اجتماعی كه عبارت بودند از فراهم نمودن “حقوق و تأمين خاص” برای كسانی كه پس از خدمت، توانايی فعاليت خود را از دست می ‌دهند، “مقرری خاص” برای كسانی كه به علت حادثه‌ای، عليل و از كار افتاده شوند و “حمايت كارفرمايان” از خانواده هر مستخدم كه فوت شود، شبه چشم می ‌خورد. در اولين اقدام، طرح تشكيل “صندوق احتياط كارگران راه‌آهن” در سال 1309 به تصويب دولت رسيد. در اين مصوبه، دولت تسهيلات خاصی را برای كارگران ضايعه ديده يا فوت شده در حين احداث راه‌آهن پيش‌بينی كرد. در سال 1315 “نظام‌ نامه كارخانجات و مؤسسات صنعتی” برای كارگران بخش صنعت به تصويب هيأت دولت رسيد.در سال 1325، قانون كار از تصويب هيأت دولت گذشت. طبق اين قانون، كارفرمايان، علاوه بر اينكه مكلف به رعايت قانون بيمه كارگران بودند، بايستی دو صندوق شامل صندوق بهداشت (برای كمك به كارگر در مورد بيما‌ری‌هايی كه ناشي از كار نباشد) و صندوق تعاون (برای كمك در امور ازدواج، عايله‌مندی، بيكاری، از كار افتادگی، بازنشستگی، حاملگی و غيره) را در هر كارگاه تشكيل می ‌دادند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 86 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0