<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری برنامه ریزی چند بعدی ورشد کودک پیش دبستانی</span>
تاریخ انتشار:
1 فوریه 2022
دسته بندی:

برنامه‌ریزی چندبعدی: انسان در طول زندگي خود با اثرپذيري از عوامل گوناگوني تربيت مي‌شود. بنابراين نمي‌توان تعليم و تربيت او را به يك يا دو عامل محدود كرد، ‌بلكه بايد به طور كلي زندگي فرد را مربي او فرض كرد (ملكي، 1388).از طرفی خود انسان داراي توانايي ذاتي در يادگيري و كسب مهارت و دانش است. او برايندي از توانايي‌هاي ذاتي‌اش و همچنين، تاثير و تاثري است كه اين توانايي‌ها با عوامل محيطي‌اش دارند (بازرگان، 1384).بنابراين به منظور تعليم و تربيت انسان، برنامه‌اي مي‌بايست معرفي شود كه مجموعه‌اي از قواعد و ضوابطي باشد كه به همه‌ي عوامل و عناصر موثر در آموزش و پرورش انسان توجه كرده و يادگيري را برخلاف روان‌شناسان رفتارگرا همچون اسكينر و پاولف نتيجه‌ي تداعي يا همخواني محرك‌ها و پاسخ‌ها نداند چرا كه بسياري از روان‌شناسان رفتارگرا، يادگيري انسان از جمله يادگيري او در زبان را با استفاده از يك مدل محرك- پاسخ تبيين مي‌كنند و رفتار زباني معين يك كودك را، مشروط به تقويت و تقليد از سوي اطرافيان وي مي‌دانند. در مقابل رفتارگرایان دسته‌اي ديگر از طرفداران نهادگرايي زبان، همانند چامسكي قرار دارند که توانايي يادگيري زبان در كودك را، صرفا امري فطري دانسته و نقش عوامل محيطي را در آن كم اثر نشان مي‌دهند و اثر قواي ذهني را بيشتر از تربيت ارزيابي مي‌كنند.

از طرفي ديگر روان‌شناسان شناختي همانند پياژه رشد شناختي كودك را به عنوان عامل مهم و اصلي در فراگيري و هدايت زبان كودك برمي‌شمارند. نگرش‌هاي محدود نظريه‌پردازان، درخصوص يادگيري زبان در كودك، انسان را بي‌اختيار به ياد داستان «تشخيص فيل در تاريكي» از مثنوي مولوي مي‌اندازد و برنامه‌اي كه تنها براساس هر يك از اين نظريه‌ها تدوين شود برنامه‌اي محدود به يك بعد از شخصيت انسان است و صرفا بخشي از توانايي‌هاي كودك در آن تحقق پيدا مي‌كند يا از امكانات محيطي تنها قسمت محدودي،‌ به كار گرفته مي‌شود.بنابراين تنها در برنامه‌ريزي چندبعدي است که رويكردي دارد كه در آن به پرورش كل شخصيت كودك پرداخته، کودک را به چشم يك «انسان» مي‌بيند، انساني كوچك با توانايي‌هاي بزرگ، انساني كه نيازمند آموختن و شخصيت‌سازي است. مخاطب برنامه‌ريزي تابع اين رويكرد، نوآموزي، قوي، مبتكر، كنجكاو، علاقه‌مند به آموختن، خواستار دوست داشتن و دوست داشته شدن و خلاصه يك كمك‌دهنده و ياور قدرتمند در آموزش است (بازرگان، 1384).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 22صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0