<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  برنامه ريزي گردشگري</span>
تاریخ انتشار:
29 آوریل 2022
دسته بندی:

 برنامه ريزي گردشگري: برنامه­ريزي گردشگري مانند خود برنامه‌ريزي سابقه زيادي دارد. گتز (1991) پنج سنت برنامه‌­ريزي گردشگري را مطرح كرد كه هر يك از آنها مفاهيم، روش‌ها و سوگيرهاي خاص خود را دارند. البته همان طور كه گتز اشاره كرد اين رويكردها نه تنها با يكديگر همپوشاني دارند بلكه ضرورتاً در طول يكديگر نيز قرار دارند. با اين حال طبقه‌بندي ارائه شده شيوه مناسبي است كه از آن نقاط مشترك، شيوه‌هاي تحقيق، مشكلات و الگوهاي مربوط به برنامه‌ريزي گردشگري مشخص مي‌شود (21 :Hall , 2002 ).بهره­‌برداري از زمان آغاز گردشگري انبوه و از مدت­‌ها پيش به عنوان رويكرد غالب در توسعه گردشگري و برنامه­‌ريزي اين فعاليت مطرح بوده است. بهره­‌برداري، گرايشي ساده­انگارانه و بر اين فرض استوار است كه توسعه گردشگري در ذات خويش خوب است و به طور خودكار براي جامعه ميزبان مزايايي به همراه خواهد داشت. در رویکرد، توجهی به آثار احتمالی منفی زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی گردشگری نمی­شود.

اساس ایده بهره ورانه، ریشه در سود مداری اقتصادی و از هم گسیخته اروپای قرن نوزدهم و سرومایه داری پیشرو در آمریکای شمالی دارد.براساس رويكرد بهره بردارانه، ساكنان مقصد گردشگري در فرآيند تصميم‌گيري و برنامه‌­ريزي در زمينه توسعه گردشگري مشارکت ندارند. تحیقات درباره این رویکرد بیشتنر بر پیش بینی تقاضای گردشگری و تنها با هدف ارتقاء و توسعه استوار است. به هر حال اين رويكرد چيزي كمتر از ترويج توسعه است و بنابراين برنامه­‌ريزي واقعي در همه زمينه­‌ها انجام نمي­‌شود (رضواني، 1387 ، ص 164).از آن جا كه گردشگري مقوله‌اي اجتماعي است. توجه جامعه شناسان را هم به خود جلب كرده است. جامعه شناسان مسائلي چون رفتار گردشگران، گروه­‌ها و تاثير گردشگري را بر جامعه مطالعه مي­‌كنند. اين روش طبقات اجتماعي و عادات و سنت­‌هاي ميزبانان و ميهمانان را بررسي مي‌­كند. در آينده به دليل تداوم تاثير عميق گردشگري بر جامعه، اين صنعت بيش از پيش از ديدگاه جامعه شناختي مطالعه خواهد شد. (حيدری چیانه، 1387، ص 38).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:30صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0