<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری بحران هویت</span>
تاریخ انتشار:
15 دسامبر 2021
دسته بندی:

هويت: نظريه روانشناسان درباره هويت در اوائل دهه هفتاد مطرح شد. انديشه هاي صاحب نظران اين رويكرد با اعتقاد به روندهاي رواني شخص كه نقشي ضروري در ساخت و پرداخت هويت ايفا مي كنند و عمدتاً با ديدگاه شناخت اجتماعي همپوشي دارند، مطرح شد. اين ديدگاه از ديدگاه هاي مسلط در روانشناسي اجتماعي است كه بيشتر در قالب ساختهاي شناختي تبيين بنيان هاي نظري و تجربي هويت مي پردازد. هويت در روانشناسي يكي از مشخصات شخصيت افراد تلقي مي شود (تاج مزيناني، 1384).اریکسون معتقد است كه در هر يك از مراحل زندگي ما با تكاليف يا چالش هاي تحولي مجزايي روبرو هستيم. اريكسون هشت مرحله زندگي را مشخص كرد شخص در هر يك از اين مراحل با يك تكليف تحولي كه به اعتقاد وي در هر يك قطعي است مواجه مي باشد (آقا محمديان، 1384 )اريكسون، تعارض رواني نوجواني را هويت در برابر سردرگمي هويت ناميد. او باور داشت كه نتايج موفقيتآميز مراحل پيشين، زمينه را براي حل مناسب اين تعارض آماده مي سازند. براي مثال، نوجواناني كه با درك ضعيف اعتماد به نوجواني مي رسند، به سختي آرمانهايي بيابند كه به آنها معتقد باشند. نوجواناني كه خود مختاري يا ابتكار ناچيزي دارند، گزينه ها را به طور فعال بررسي نمي كنند.

و  آنهايي كه فاقد حس سخت كوشي هستند، نمي توانند شغلي را انتخاب كند كه با تمايلات و مهارتهاي آنها هماهنگ باشد. نوجواناني كه به فرآيند تعمق و تأمل مي پردازند، سرانجام به هويتي پخته دست مي يابند. آنها ويژگيهايي كه خود را در كودكي توصيف مي كردند بررسي نموده و با تعهدات جديد تركيب مي كنند. بعداً ، هنگامي كه نقشهاي متفاوتي را در زندگي روز مره انجام مي دهند، اين ويژگيها را بصورت يك هسته دروني محكم و يكپارچه شكل مي دهند كه احساس همساني در آنها ايجاد مي كند. بعد از اينكه هويت شكل گرفت، در بزرگسالي اصلاح مي شود، و اين زماني است كه افراد تعهدات خود را مجدداً ارزيابي مي كنند.(برك، 2001،ترجمه سید محمدی،1384)اريكسون وجود بحران را يك شرط اساسي براي تشكيل هويت مي داند كه پس از شكل گيري هويت بر طرف مي شود. در نظريه رواني اجتماعي اريكسون شكل گيري هويت با حل موفقيت آميز بحران هويت همراه است. اريكسون رشد را به مثابه مجموعه از تعارضها در سطوح سني مختلف تلقي مي كند كه نتيجه تعامل بين محيط اجتماعي و رشد فردي است .

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 38 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0