<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری   انگیزه درمان در سو مصرف کنندگان مواد</span>
تاریخ انتشار:
10 مارس 2022
دسته بندی:

انگیزش:طبق تعریف،انگیزش عبارت ازحالتی است که به رفتارفردنیرو و جهت می دهد(هیلگارد و همکاران،2009). دامنه ی علل انگیزش ازوقایع فیزیولوژیک درمغز و بدن تا فرهنگ و تعامل های اجتماعی ما با افراد پیرامون خود فرق می کند. انگیزه برای تغییر رفتار اعتیادی  یک سازه چند وجهی است که  از نظرتاریخی به عنوان  پیش نیازی برای پاسخ دهی به درمان درنظر گرفته شده است. در دیدگاه روان تحلیل گری،گاهی فقدان انگیزه  بیمار ناشی ازمکانیسم های دفاعی روانی مانند انکاردرنظرگرفته شده است، که به عنوان موانعی دشوار برای بهبودی مراجع مطرح می باشد. دراین دیدگاه، انگیزه ی بیمارممکن است به شیوه ای دو گانه مورد قضاوت قرار بگیرد: یعنی بیمار برای درمان وتغییر رفتار خود یا دارای انگیزه و یا فاقد آن است. دردیدگاه پروچسکا ودی کلمنت1982، 1986)، انگیزه برای تغییر به عنوان وضعیت نامتعادلی بین جوانب مثبت ومنفی رفتارنگریسته می شود.دراین دیدگاه وضعیت انگیزشی همراه یک یا چند بعد پیوسته تحت تاثیرعوامل مختلف در محیط- های اجتماعی متفاوت است. نتایج برخی مطالعات نشان می دهد که انگیزه سوء مصرف کنندگان مواد  برای تغییر رفتار اساساً تحت تاثیر شیوه های درمانی درمانگرو ویژگی های زیست محیطی بوده است.

بررسی و سنجش  نقش انگیزه ی سوء مصرف کنندگان مواد در درمان رفتارهای اعتیادی باعث شده است تا درمانگران و پژوهشگران درک عمیق تری از علل عود رفتارهای اعتیادی آنان بدست آورند.انگیزه مفهومی پیچیده است که بسیاری از جنبه های گوناگون ازروند تغییر رفتار عمدی را پوشش می دهد.امروزه کانون توجه محققان و متخصصان نسبت به درمان اعتیاد از این سئوال که “آیا افراد معتاد تغییر می کنند یا خیر؟” به سمت این موضوع که ” فرایند  تغییر رفتار افراد معتاد چگونه است؟” تغییر کرده است. درک چگونگی فرایند تغییر رفتار به ما کمک می کند تا تاثیر عوامل کلیدی که موجب درمان موفقیت آمیز مصرف کنندگان مواد می شود شناسایی شود. اگر چه درمان به علت وابستگی فیزیولوژیکی و روانی ناشی از اعتیاد پیچیده می باشد، انگیزه و نیات فرد مصرف کننده بخش مهمی از فرایند درمان و بهبودی را نشان می دهد. بنابراین، انگیزه نقش مهمی را در شناخت نیاز به تغییردر جستجوی درمان، و دستیابی به موفقیت، تغییر پایدار برای همه مصرف کنندگان مواد ایفا می کند. به طور کلی، انگیزه به ملاحظات، تعهدات، دلایل و اهداف شخصی اشاره داردکه افرادرابه انجام رفتارهای خاصی وا می دارد. به نظر می رسد افراد معتاد گاهی توسط این نیروهای انگیزشی به سمت مصرف کشیده یا هدایت می شوند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 25صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0