<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری انتخاب پیمانکار برای پروژه های عمرانی</span>
تاریخ انتشار:
15 ژانویه 2022
دسته بندی:

انتخاب پیمانکار: انتخاب پیمانکار از دشوارترین و مهم­ترین تصمیمات کارفرما در پروژه های عمرانی می­باشد. هر پروژه عمرانی ممكن است با شرايط بد و عدم اطمينان مواجه شود و يك پيمانكار نامناسب احتمال تأخيرات، افزايش هزينه ها، كار و كيفيت پايين تر از استاندارد، مجادلات و حتي ورشكستگي را افزايش مي­دهد (هاتوش و اسکیتمور،1997). براي پروژه هاي ساختماني پيچيده و با ميزان ريسك بالا، رويكرد پايين­ترين قيمت پيشنهادي، گزينه اي سودمند براي مواجهه با مسائل انتخاب پيمانكار نمي­باشد، زيرا مالك بايد ريسك بالاي عدم موفقيت را متقبل شود (Marzouk, 2006). در اين شرايط رويكردي تركيبي بايد مورد توجه قرار گيرد، اين رويكرد عواملي هم­چون قيمت پيشنهادي، عملكرد محتمل و مواردي از اين دست را مدنظر قرار مي­دهد. در سه دهه اخير، روش هاي متفاوت بسيار زيادي به منظور بهبود احتمال و ميزان موفقيت در پروژه هاي عمرانی در زمينه انتخاب پيمانكاران به كار گرفته شده اند. هالت (1966) رویکردی برای رتبه بندي پيمانكاران به وسيله تحليل خوشه­اي را ارائه كرد).

دیکمن (1981) تئوري کاربرد پذیري چند خاصیتی را براي یک مورد مطالعاتی در ارزیابی و انتخاب پیمانکار برای قراردادهای Cost Plus به کار برد. Nguyen  تئوري مجموعه فازي را براي ارزیابی پیمانکاران بر اساس یک سري از پارامتر هاي تصمیم گیري به کار برد.جاسلسكيس و راسل  رويكردي به انتخاب پيمانكار از نقطه نظر تحليل ريسک را بنا نهادند؛ فوتيو وسوسن لیو (1992) روشي بر اساس ميانگين پيشنهادات در مناقصات رقابتي را مطرح كردند.پونگ پنگ و ليستون به كاربرد تركيبي از تابع مطلوبيت و تابع رفاه اجتماعي براي ارزيابي توانايي پيمانكاران در زمان بررسي پيشنهادات اشاره كرده اند. ونگ و همكاران(2001) بكارگيري شيوه تشخيص چند متغيره را به منظور بهبود و توسعه مدلي جهت رده بندي پيمانكاران براي معيارهاي ويژه پروژه مورد كاوش قرارداده اند.مدل تجمیع وزن دهی ابعادی (DWA)به وسیله راسل و اسکیبنوسکی ایجاد و توسعه داده شد. رويكرد ديگري كه توسط مهدي و همكاران و تاپكوارائه شده است از روش فرايند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) براي انتخاب پيمانكاران بهره گرفته است.مونایف AHP را براي انتخاب پيمانكاران بكار گرفته است. اين مدل معيارهاي ارزيابي مقدماتي پيمانكاران را با قيمت پيشنهادي به عنوان يكي از معيارهاي تصميم به منظور دستيابي به بهترين پيشنهاد مناقصه تركيب مي كند. روشي كمي براي انتخاب پيمانكار، توسط هالت وهمكاران معرفي شده است، كه از تحليل چندشاخصه و تئوري مطلوبيت بهره مي­گيرد.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:34 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0