<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری استانداردهای کتابخانه های دانشگاه</span>
تاریخ انتشار:
15 ژانویه 2022
دسته بندی:

استانداردهای کتابخانه ای : تدوین استانداردهای کتابخانه ای در حرفه کتابداری دارای سابقه ای طولانی است و تاکنون سه نوع استاندارد تدوین و ترویج شده است . استانداردهایی که خدمات کتابخانه ها با آنها مقایسه می شود . استاندارد متفاوتی که انجمن کتابداران آمریکا و سایر موسسات حرفه ای جهان منتشر کرده اند از این نوع هستند . دو نمونه از این نوع استانداردها عبارتند از : ” استانداردهای ایفلا برای کتابخانه های دانشگاهی ” و ” رهنمودهایی برای آموزش و استفاده کتابداران ، اطلاع رسانان و آرشیو داران ” تدوین استاندارد کتابخانه های دانشکده ای در آمریکا از تلاش های اولیه مربوط به تعیین اعتبار موسسه های آموزشی نشات می گیرد . این موسسه ها راهنماها یا استانداردهایی برای ارزیابی و تعیین اعتبار سازمان های آموزشی تدوین کردند. در سال 1932 ویلیام رندال کتاب <کتابخانه دانشکده ای>را که تحلیلی از حدود دویست و چهار سال آموزش علوم انسانی در دانشگاه های آمریکا بود منتشر کرد . در دهه 1930 ، به دنبال برنامه کتابخانه دانشکده ای بنیاد کارنگی ، شورای کتابخانه های دانشکده ای را به ریاست بیشاپ استاندارهای کتابخانه دانشکده ای را تدوین کرد . گروه دیگری نیز استانداردهای کتابخانه های مدارس عالی را فراهم کردند. در سی و پنجمین جلسه ایفلا – کپنهاگ ، در سال 1969 ، دکتر کی. دبلیو . هامفریز انگلیسی ، خلاصه ای را از استاندارد های جهانی متفاوت برای کتابخانه های دانشگاهی ارائه کرد .

وی بر آن بود که از میان استانداردهای موجود در برخی کشورها به معیاری بنیادی دست یابد و اعتقاد داشت که بیشترین استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی تهیه شده در کشورهای مختلف در خارج از محیطی که در آن تدوین شده اند بی اعتبارند یا اعتبار اندکی دارند و نمی توان به عنوان معیار بین المللی مورد استفاده قرار گیرند . در سال 1965 در هند نیز استانداردهایی توسط رانگاناتان تدوین و منتشر شد. کتابداران هندی از اجماع متخصصان ، برای دستیابی به توافق درباره محتوای استانداردها ، استفاده می کنند. این تلاشها رویکرد آمریکایی را در تدوین استانداردهای کتابخانه های دانشکده ای منعکس می کند و توصیه هایی درباره مقدار بودجه سازمانی و تعداد و کیفیت کارکنان ، تسهیلات ، امکانات پرداخته است . کمیسیون دانشگاهی در سال 1975 کمیته ای برای توسعه کتابخانه های دانشکده ای و دانشگاهی تحت ریاست رانگاناتان تاسیس کرد . این کمیسیون پیشنهادهایی برای واگذاری اعتبار ، بودجه های کتابخانه ها ، گزینش و خرید کتابها ، کارکنان ، و ساختمان و تجهیزات کتابخانه ها ارائه داد . کمیته ” انجمن کتابخانه های دانشکده ای و تحقیقاتی ”  با ماموریت تجدید نظر در استانداردهای کتابخانه های دانشکده ای تشکیل شد تا با تحقیق اطلاعات آماری ، استانداردهای سال 1975 را تدوین کند . این استانداردها گرچه از سال 1975 تا کنون چندبار ویرایش گردیده ، تغییر زیادی در آنها داده نشده است . کمیته ای که از انجمن کتابخانه های دانشکده و تحقیقاتی و انجمن کتابخانه های تحقیقاتی تشکیل شد . با گردآوری داده های خود و استفاده از داده های منتشر شده پیشین ، استانداردهای سال 1979 را برای کتابخانه های دانشگاهی تدوین کرد .

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:42 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0