<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  ارزشیابی واثربخشی آموزشی</span>
تاریخ انتشار:
23 فوریه 2022
دسته بندی:

ارزشیابی و اثربخشی آموزشی: شاید بتوان گفت که ارزشیابی آموزشي یکی از چالش‌زاترین و بحث‌انگیزترین حوزه‌های معرفت بشری است. زیرا همانطور که از نام آن آشکار است، درگیر چگونگی‌های ارزشی و داوری های مبتنی بر ارزش‌هاست و هم از این رو در کمتر زمینه این حوزه در بین صاحبنظران اتفاق نظر وجود دارد. نگاهی گذرا بر مفاهیم مقدماتی ارزشیابی آموزشي نشان می‌دهد که به تعداد متخصصان این رشته، تعریف و برداشت متفاوت از ارزشیابی آموزشي ارائه شده است. اين پيچيدگيها هنگامي فزوني مي‌يابد که ارزشيابي را در قلمروی چون «اثربخشي آموزش» مورد توجه قرار دهیم. ظرافت و پیچیدگیهای ارزشیابی تا بدان حد است که پرداختن به آن به یک دشواری جدی تبدیل شده است و تعداد آثار اندکی که در این زمینه منتشر شده است، خودگواه بر این ادعا است. از سوی دیگر وضعیت‌ها و ظرافت‌های ارزشیابی اثربخشی آموزشی در سازمانها دارای این پیام جدی و راهگشا است که نمی‌توان و نبايد بدون داشتن یک مبنای علمی و نظری و روشن‌سازی جهت گیری‌های زیربنایی، وارد عرصة ارزشیابی اثربخشی از دوره‌های آموزشی شد و تنها با تهیه و تنظیم فرم‌ها و بررسی‌های فاقد جهت‌گیری منطقی، دوره‌های آموزشی را مورد نقد و بررسی قرار داد. با این همه باید اعتراف کرد

که بحث ارزشیابی و تلاش و واکاوی نتایج و تبعات حاصل از اجرای برنامه‌های آموزشی در تمام سازمانها ظهور نمي‌يابد و طرح اين پرسش که به راستي به چه ميزان منابع مصرف شده براي دوره ها دارای ثمرات و نتایج اثربخش بوده است، تابع میزان بلوغ علمی واحدهای آموزشی در سازمانهای پویا می باشد.فرهنگ روانشناسی آرتور وبر ارزشیابی را در معنی عام «تعیین ارزش و یا اهمیت یک چیز » می‌داند و به صورت خاص‌تر ارزشیابی را «تعیین میزان موفقیت یک برنامه یک درس و‌….. در رسیدن به هدفهای اولیه آنها» می‌داند.در فرهنگ‌نامه فارسی دهخدا و معین واژه‌های ارزشیابی و ارزشیاب یا عامل ارزشیابی به کاربرده نشده است، ولی واژه های «ارزیابی »و «ارزیاب» تعریف شده‌اند‌. در فرهنگ دهخدا، ارزیابی «عمل یافتن ارزش هر چیز» و ارزیاب«کسی که ارزش هر چیزی را معین می‌کند ». در فرهنگ معین ارزیابی «عمل ارزش و بهای هر چیز» سنجش و بررسی حدود هر چیز و بر آورد کردن ارزش آن و ارزیاب «کسی که ارزش هر چیزی را معین می‌کند» تعريف شده است.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 49صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0