<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری ارزشیابی اموزشی</span>
تاریخ انتشار:
19 دسامبر 2021
دسته بندی:

فرآیند ارزشیابی: فرآیند ارزشیابی مستلزم پشت سرگذاشتن دوگام اساسی اندازه گیری و سنجش است. اندازه گیری در هر زمینه، معمولا به جمع آوری اطلاعات درباره یک صفت یا خصیصه معینی که در هر شئ، یا پدیده وجود دارد، گفته می شود. این اطلاعات به منظور پیش بینی، داوری و تصمیم گیری در مورد فرد، شئ یا پدیده مورد نظر به کار می رود. براین اساس، نتایج اندازه گیری همواره منجر به توصیف پدیده مورد اندازه گیری می شود و تفسیر این نتایج نیز در بیشتر موارد برای ما امکان نوعی پیش بینی را فراهم می آورد. گاهی ممکن است اطلاعات مربوط به صفاتی را که در اشیاء، افراد یا پدیده های شبیه به هم وجود دارد، با یکدیگر مقایسه کنیم و آنها را از نظر صفت یا خصیصه مشترک با یکدیگر مقایسه کنیم و بسنجیم. مثلا هنگامی که نمرات پیشرفت تحصیلی فراگیران را در یک درس معینی در اختیار داشته باشیم،  می توانیم آنها را با یکدیگر مقایسه و سنجش کنیم و سپس برای ورود آنها به یک مسابقه علمی تصمیم بگیریم. هر کاری که قضاوتی به همراه داشته باشد ارزشیابی است که بعضی از مواقع ارزیابی، سنجش و ارزشیابی معادل یکدیگر به کار می روند،

اما به واقع هم معنا نیستند. سنجش و ارزیابی اندازه گیری عملکرداست و مشتمل بر قضاوت نیست و این نقش بر عهده ی ارزشیابی است(بازرگان، 1387).فرایند منظم و منسجم برای مشخص نمودن میزان پیشرفت دانش آموزان در مسیر رسیدن به هدف های آموزشی و پرورشی را ارزشیابی می گویند. ارزشیابی را بر اساس ملاک های مختلف دسته بندی کرده اند. یکی از این ملاک ها ، دسته بندی بر اساس زمان و هدف ارزشیابی است. از این نظر، ارزشیابی به چهار نوع آغازین، تکوینی، تشخیصی و پایانی ( تراکمی) تقسیم می شود که د راینجا ارزشیابی مستمر بررسی می گردد(استفن و ریچارد ،2002).ارزشیابی آموزشی به معنای اندازه گیری، سنجش و داوری درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش است تا تصویری از چگونگی فعالیتهای تربیتی به دست آید و مبنایی برای هدایت و رهبری امور باشد.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 82صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0