یادگیری الکترونیکی در ایران

مرکز آموزش های مجازی اولین مرکز آموزش عالی در کشور است که با استفاده از شبکه اینترنت پذیرش و آموزش دانشجو را به عهده دارد و برای اولین بار آموزش الکترونیکی را در قالب یک دانشگاه در کشور نهادینه نموده است . این دانشگاه مبتنی بر آموزش الکترونیکی است و می تواند به کمک دستاورد های فناوری اطلاعات به تدریج طیف وسیعی از رشته های تحصیلی را تحت پوشش خود قرار دهد. این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه های وابسته به وزارت علوم،تحقیقات و فناوری بوده و به طور کلی از آیین نامه های آموزشی و اجرایی این وزارتخانه تبعیت می کند. با ایجاد و توسعه شبکه های ارتباطی،تحولات شگرفی در یادگیری الکترونیکی به وجود آمده است. دانشگاه بین المللی ایران که ترکیبی از امکانات موجود و بالقوه دانشگاهیان و فناوران ایرانی در خارج از کشور است با همکاری مراکز دانشگاهی ایران، ترکیبی را به وجود آوردند که پیش نیاز یادگیری الکترونیکی در ایران در سطح دانشگاه فراهم گردد.در سال 2002 میلادی این دانشگاه نیروهای خود را ساماندهی کرده و در پی همایش آموزش مجازی این دانشگاه در اوت 2002 ،به عنوان اولین دانشگاه مجازی ایران معرفی شد.

پس از آن دانشگاه های مختلف دیگری در سطح کشور طرح یادگیری الکترونیکی را اجرا کردند . می توان گفت موج رو به گسترش آموزش الکترونیکی در ایران در حال شکل گیری است و به نظر می رسد که در سالهای آینده ارائه اغلب رشته ها از طریق آموزش الکترونیکی نیز صورت گیرد . وزارت علوم،تحقیقات و فناوری طرح توسعه دانشگاه های مجازی در کشور را به امید تحقق نتایج زیر دنبال می کند :

  •  همگانی کردن آموزش عالی
  • شکوفایی استعداد های افراد خارج از قلمرو رسمی دانشگاهها
  •  کاهش تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه از طریق کنکور
  •  حرکت به سمت کوچک سازی فیزیکی دانشگاه ها
  •  افزایش توان رقابتی کشور

واحد مجازی دانشگاه شهید بهشتی تهران فعالیت رسمی خود را با پذیرش دانشجو در سال 1385 آغاز کرده است و هر ساله با بهبود بخشیدن به ظرفیت های علمی خود تعداد جذب دانشجو را افزایش داده است. این واحد فقط در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش دانشجو دارد و رشته های دانشگاهی این واحد شامل مهندسی نرم افزار،علوم کامپیوتر، مدیریت IT،معماری کامپیوتر،حسابداری و اقتصاد می باشند. تعداد دانشجویان در کلیه رشته های ذکر شده 1000 نفر و تعداد اساتید آن 21 نفر می باشند.    

منبع

آهنگر، وحید(1393)، بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی (مطالعه موردی: سازمان بازرسی کل کشور)، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0