کيفيت زندگي

هاز، کيفيت زندگي را چنين تعريف کرده است: کيفيت زندگي بررسي چند بعدي از شرايط کنوني فرد با توجه به بستر فرهنگي است که شخص در آن زندگي مي کند و ارزش هايي که به آنها اعتقاد دارد، مي باشد. کيفيت زندگي درک ذهني از بهزيستي است و مرکب از ابعاد فيزيکي، روان شناختي، اجتماعي و مذهبي مي باشد. کيفيت زندگي شامل هر دو بعد عيني و ذهني و در مجموع داراي هفت بعد:  بهزيستي، سلامتي، بهره وري، صميميت، امنيت، بهزيستي عاطفي و اجتماعي مي باشد ، سازمان بهداشت جهاني ، کيفيت زندگي را به عنوان درک افراد از موقعيتشان در زندگي و همچنين در ارتباط با بافت فرهنگي و نظام هاي ارزشي محيطي زندگيشان و مرتبط با اهداف، معيارها و علائق شان تعريف کرده است، اين کيفيت تحت تعامل عواملي چون سلامتي فرد، حالت ذهني، مذهبي بودن، روابط و عناصر محيطي مي باشد. بل،  کيفيت زندگي را چنين تعريف کرده است: کيفيت زندگي و به طور اخص کيفيت زندگي مرتبط با سلامتي به زمينه هاي سلامتي فيزيکي، روان شناختي و اجتماعي ارتباط دارد که تحت تاثير تجربه ها، اعتقادات، انتظارات و ادراکات فرد است .

کیفیت زندگی توانایی افراد در ارائه عملکرد مناسب و احساس آن ها در مورد ابعاد اجتماعی، سلامت روانی وجسمی زندگی می باشدومجموعه از واکنشهای عاطفی و شناختی افراد در برابر این ابعاد است.

اسکالاک ، کيفيت زندگي را به عنوان مفهومي که شرايط مطلوب فرد را در ارتباط با هشت بعد اصلي زندگي يعني بهزيستي عاطفي، روابط بين فردي، بهزيستي مادي، رشد فردي، بهزيستي فيزيکي، خود تعييني، شمول اجتماعي، و حقوق را منعکس مي کند تعريف کرده است. در بازسازي کيفيت زندگي سه هدف عمده دنبال مي شود

1.    شرايط مادي زندگي که مربوط به خود فرد و پاکيزگي محيط پيرامون است مانند هواي خوب براي نفس کشيدن، مصونيت غذايي، مکان زندگي، امنيت، آسايش، دسترسي و پيشرفت در آموزش، و خدمات اجتماعي.

  1. رضايتمندي از زندگي: يعني تا چه ميزان افراد از خود و زندگي رضايت دارند.
  2. توانمند کردن افراد: يعني افراد  قادر شوند نوع زندگي خود را با توجه به فرصت هاي به دست آمده انتخاب کنند، يعني فرد اختيارات و انتخابات خود را تحقق بخشد، يعني وسائل آسايش و امنيت در اختيار داشته باشد، از نظر مالي تامين و به خدمات و سرويس هاي جامعه دسترسي داشته باشد، همچنين فرد آزاد از تبعيض ها باشد، مورد تاييد قرار گيرد، داراي اعتماد به نفس و نگرش هاي قابل قبول باشد .

منبع

افضلان،مریم(1393)، اثر تعدیل کنندگی راهبردهای مقابله ای و حمایت های اجتماعی دررابطه با کیفیت زندگی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی خوارزمی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0