کيفيت در آموزش عالي

امروزه ، موضوع کيفيت در دانشگاه ها يکي از اساسي ترين مباحث در حوزه آموزش عالي به حساب مي آيد . در سالهاي اخير ، سازمان ها و انجمن هاي جهاني هر کدام به موضوع کيفيت آموزش عالي و ارزيابي آن توجه اساسي داشته اند . بر طبق گفته سازمان يونسکو ارزيابي بايد فعاليت ها و عملکردها از جمله برنامه آموزشي ، نحوه ارائه آموزش ، پژوهش ، اساتيد ، دانشجويان ، فضاي آموزشي ، تأسيسات و تجهيزات و خدمات جانبي ديگر را در برگيرد .

از اين رو به منظور تحقق اهداف و رسالت هاي آموزشي ، پژوهشي ، خدماتي و رشد حرفه اي در دانشگاه ها نيازمند يک برنامه و مديريت کيفي جامع است . بحث جدي در مورد کيفيت در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي از اواسط دهه 1960 يعني زماني که تقاضا براي مسئوليت پذيري و پاسخگويي دولتي شدت پيدا کرد ، عموميت يافت و از ادبيات بسيار غني و منسجم در جهان برخوردار شد و به دنبال آن نظريه پردازان بسياري مفهوم کيفيت نظام دانشگاهي را از جنبه هاي مختلف مورد بحث و بررسي قرار دادند.

در سال هاي اخير،دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي محور و منشأ تحول و توسعه در همه کشورها به خصوص در کشورهاي در حال توسعه به شمار مي روند . بنابراين شناسايي نقاط ضعف و قوت ، تشخيص فرصت ها و تهديدها و تلاش به منظور رسيدن به وضعيت مطلوب و کسب جايگاه برتر از مهمترين وظايف دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي  مي باشد . بنابراين دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي بايد وضع موجود خود و ميزان مطابقت آن با وضع مطلوب که همان اهداف مي باشد را شناسايي کرده و به دنبال آن عدم مطابقت ها را تشخيص داده و براي برطرف کردن اين شکاف و فاصله به چاره انديشي بپردازند.

کيفيت در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي با مسائل و مشکلاتي مواجه است . يکي از اين مشکلات در رابطه با اهداف دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي است و مشکل ديگر اينکه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي براساس رابطه بين آموزش دهندگان و يادگيرندگان و ذينفعان ، فرآيندي پيچيده و چند بعدي است .

از اين جهت که تعامل ورودي ها و خروجي ها و آنچه که به طور واضح خروجي ها را تعيين مي کند ، مشکل است . چالش هاي موجود و پيش روي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي عاملي اساسي براي توجه به بحث کيفيت در نظام آموزش عالي است . در اين ارتباط تأمين انتظارات بخش تقاضا و ذينفعان؛دانشجويان ، خانواده ها ، جامعه ، بنگاه هاي اقتصادي و سازمان هاي پيراموني و وجود راهبردهاي مدون در زمينه هاي آموزش ، پژوهش ، خدمات تخصصي و توسعه منابع ، فرآيندها و سيتم را ضروري مي دانند.

در صورتي که کيفيت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي مطلوب نباشد ، آينده علمي و فني کشور اطمينان بخش نخواهد بود . کيفيت پائين آموزشي ، هم چنين به فقر نيروي انساني متخصص و ماهر مي انجامد و در نتيجه اهداف برنامه هاي رشد و توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي کشور با مشکلات عمده اي مواجه مي شود و اين امر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي را زير سؤال مي برد ، چرا که نقش اساسي دانشگاه ها ، همانا در اتخاذ راهبردهاي سنجيده جهت توسعه منابع انساني و تربيت نيروي انساني متخصص و ماهر جهت رشد و توسعه کشور است.

منبع

رجایی آذرخوارانی،عباس(1391)، رابطه تسهيم دانش و قابليت جذب دانش با بهبود کيفيت علمي از ديدگاه اعضاي هيئت علمي  دانشگاه ها،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت اموزشی، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي اصفهان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0