کاربرد ضریب قیمت به سود

قیمت سهام بازتاب انتظارات سرمایه‌گذاران از ارزش و رشد آینده­ی شركت است. اما توجه كنید كه اندازه­ی سود به ازای هر سهم معمولاً مبتنی بر سودهای گذشته است. اگر شركتی انتظار رشد دارد بنابراین انتظار داریم كه سودش نیز رشد نماید. در نتیجه تفسیری بهتر از ضریب قیمت به سود آن است كه خوش‌بینی بازار از آینده­ی رشد یك شركت را بازتاب می­دهد واگر ضریب قیمت به سود شركتی بالاتر از میانگین بازار یا صنعت باشد بدین معنی است كه بازار در ماهها یا سال­های آینده انتظارات بزرگی از سهم این شركت دارد. شركتی با ضریب قیمت به سود بالا باید سودهای فزاینده ایجاد كند، در غیر این صورت قیمت سهمش سقوط خواهد كرد.

ارزانی یا گرانی سهم و رابطه آن با ضریب قیمت به سود ؛این ضریب در مقایسه با قیمت بازار شاخص بهتری برای ارزش گذاری سهم است، به عبارت دیگر تعیین بالا یا پایین بودن ضریب قیمت به سود بدون توجه به دو عامل اصلی ؛نرخ رشد شركت و صنعت، بسیار دشوار است. سودآوری یا نرخ رشد شركت در گذشته چه ارتباطی با ضریب قیمت به سود و سودآوری شركت در آینده دارد؟ آیا اندازه­ی رشد گذشته­ی شركت­ها می­تواند معرف نرخ­هاي مورد انتظار رشد آتي باشد؟ هر چند پاسخ این پرسش نمی­تواند صریح باشد؛ در عمل سرمایه­گذاران برای پیش‌بینی سود به ازای هر سهم و محاسبه­ی ضریب قیمت به سود از نرخ­های رشد گذشته استفاده می­كنند. مقایسه­ی ضریب قیمت به سود شركت­ها تنها در صورتی مفيد است كه به یك صنعت تعلق داشته باشند، مثلاً شركت­های صنعت خاصی را در نظر بگیرید كه عمدتاً دارای ضرایب ضریب قیمت به سود پایین هستند چون به رغم ثبات صنعت رشد پایینی دارند. از طرف دیگر شركت­های صنعت دیگر به دلیل انتظار رشد از ضریب قیمت به سود های بالایی برخوردارند لذا در محاسبه باید صنایع را جدا جدا در نظر گرفت.

دام­های استفاده از ضریب قیمت به سود ؛با توجه به مطالب بالا، ضریب قیمت به سود در شرایط معینی می­تواند ما را در تعیین بالا یا پایین بودن ارزش یك شركت كمك كند و همچنین این ضریب تنها در شرایط معینی معتبر است. افزون براين دام­هايی نیز در تحلیل ضریب قیمت به سود وجود دارد كه درباره­ی برخی از آنها بحث می­شود:

رويه­هاي مختلف حسابداری از اولین حیله‌هاست؛ سود یك اندازه‌ی حسابداری است كه در محاسبه‎اش از اقلام غیرنقدی نیز استفاده می‌شود. معیارهای اندازه­گیری سود بر طبق استانداردهاي حسابداری تعيين می­شوند. این استانداردها در گذر زمان تغییر می­كند و در هر كشوری نیز متفاوت از دیگر كشورها است. از این رو محاسبه­ی سود به ازای هر سهم  بسته به چگونگی دفتر داری و حسابداری می‎تواند به گونه­هاي متفاوت انجام شود. در نتیجه باید به رويه­هاي حسابداري و روش محاسبه سود دقت كنیم.

اتکای صرف به ضریب قیمت به سود؛ یكی از بدترین اشتباهاتی كه سرمایه­گذاران غیرحرفه­ای مرتكب می­شوند خرید سهام صرفاً بااتكا به ضریب قیمت به سود بالا یا پایین است. ارزش­یابی سهام تنها با تكیه بر شاخص­های ساده­ای مانند ضریب قیمت به سود ساده انگارانه و نادرست است. ضریب قیمت به سود بالا ممكن است به معنی بیش­نمایی ارزش سهم باشد و هیچ تضمینی وجود ندارد كه بعداً به سرعت پایین نیاید، ضمناً حتی اگر ارزش سهمی كم­نمایی شده باشد ممكن است ماه­­ها یا حتی سال­ها طول بكشد تا بازار ارزش آن را اصلاح نماید. ضریب قیمت به سود پایین لزوماً بدین معنی نیست كه ارزش یك شركت كم نمایی شده است، بلكه به معنای آن است كه بازار معتقد است شركت در آینده­ی نزدیك با مشكل روبرو خواهد شد. سهمی كه قیمتش پایین می آید معمولاً دلیلی دارد،عمده ترین دلیل این است كه سود شركت كم تر از سود مورد انتظارش خواهد بود. ضریب قیمت به سود همه چیز یا به عبارتی حرف آخر را درباره­ی ارزش سهم نمی­گوید اما برای مقایسه­ی شركت­های یك صنعت، كل بازار یا روند تاریخی ضریب قیمت به سود یك شركت مفيد است.

منبع

بخشی نژاد، بابک(1394)، سطح نیمه قوی کارایی بااستفاده از ضریب قیمت به سود سهام، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0