کاربردها و کارکردهاي اينترنت

 اينترنت به عنوان يک ابزار مفيد و پويا، منبع گسترده­ي اطلاعات در سطح جهان براي برقراري ارتباط و انتقال دانش محسوب مي­شود و بطور کلي کاربردهاي اينترنت را مي­توان به دو دسته ارتباطي و اطلاع­رساني تقسيم کرد:

کاربردهاي ارتباطي

کاربردهاي ارتباطي به پنج دسته قابل تقسيم است:

مکاتبه غيرهمزمان: در شرايطي که پهناي باند محدود باشد، مي­توان از اينترنت به صورت وسيله­اي ارتباطي اما غير جستجوگر استفاده کرد. آموزش مکاتبه­اي با استفاده از فايل يا پست الکترونيکي مطالب را ارسال مي­کند و کنفرانس رايانه­اي شبيه به کلاس­هاي آموزش مکاتبه­اي انجام مي­شود؛ با اين تفاوت که مواد آموزشي از طريق اينترنت ارسال و دريافت مي­شود.

مکاتبه­ همزمان: همکاري از طريق اينترنت به صورت همزمان، مستلزم ارتباط در زمان واقعي ميان شرکت­کنندگان است. اين ارتباط مي­تواند از طريق همايش مجازي، کنفرانس­هاي شنيداري، کنفرانس­هاي شنيداري- ديداري و بالاخره همکاري نرم­افزاري صورت گيرد. نتايج و کليه مطالب کنفرانس­ها و سمينارها و ملاقات­ها چه به صورت زنده و چه از طريق ارتباطات درون خطي به آگاهي علاقه­مندان مي­رسد.ازاين طريق صاحب­نظران ديدگاه­هاي خودراباهم تقسيم مي­کنند ومشارکت درون خطي آن­ها نشانگرقدرت اينترنت است.

پست الکترونيک: پست الکترونيک همواره به عنوان پراستفاده­ترين ابزار در شبکه اينترنت، مورد توجه بوده است. پست الکترونيکي فرصتي را فراهم مي­آورد تا براي ارسال پيام به شيوه­اي متفاوت از روش­هاي مرسوم اقدام شود.در اين سيستم ارتباطي، شخص مي­تواند پيام الکترونيکي را به صورت خودکار به تمامي شرکت‌کنندگان يا اعضاي گروه خاصي ارسال نمايد.اين رسانه تبادل جدي اطلاعات رابراي تحقيق مشارکتي وگفتگوهاي مهم ميسرمي­سازد. از اينترت و پست الکترونيک مي­توان براي سرعت بخشيدن به انتشار اطلاعات و ارسال و دريافت آن، دستيابي به اطلاعات و منابع گوناگون علمي در اينترنت و هزينه نسبتاً کم برقراري ارتباط استفاده کرد.

گروه­هاي گفتگو؛چت روم­ها: گفتگوي زنده يکي از خدمات اينترنت است که افراد از طريق رايانه‌هاي خود در هر کشوري که باشند با يکديگر بطورهم­زمان متصل شده واز طريق تايپ متون وانتقال صدا و تصوير به گفتگو مي­پردازند. فضايي که گفتگو در آن انجام مي­شود اتاق گفتگو نام دارد. در اکثر اتاق‌هاي گفتگو مکالمات حول يک موضوع از قبل تعيين شده انجام مي­شود.

گروه­هاي مباحثه­اي: گروه­هاي مباحثه در حقيقت مجموعه­اي از کاربران شبکه هستند که براي بحث و گفتگو در مورد موضوعي خاص در محيط شبکه از ابزار پست الکترونيکي استفاده مي­کنند. معمولاً تشکيل گروه بحث با تمايل فردي خاص شروع مي­شود و با تعيين ميزبان رايانه­اي مشخص، اعلان گروه بحث و نشاني آن ميزبان تعيين شده، علاقه­مندان به عضويت در گروه بحث الکترونيکي دعوت مي­شوند. شيوه کار در گروه بحث الکترونيکي مبتني بر پست الکترونيکي است. هر کاربري که عضو گروه بحث مي­شود، نشاني پست الکترونيکي او در سياهه اعضا ارسال مي­شود.در واقع گروه مباحثه همانند انجمن­هاي حرفه­اي عمل کرده و محيطي را فراهم آورده که افراد داراي علايق مشترک به راحتي بتوانند سؤال­ها و ديدگاه­هاي خود را درباره مسائل گوناگون حرفه خويش براي همگان مطرح ساخته و از نظرهاي آنان سود ببرند. افراد گروه مباحثه ممکن است چند نفر در قالب يک گروه کوچک باشند که در زمينه موضوعي خاص تبادل نظر مي­کنند و يا گروه بسيار وسيعي در سطح منطقه، کشور و يا حتي در سطح جهان باشند.

کاربردهاي اطلاع­رساني

از جمله امکانات اينترنت که موجب تسريع ارتباطات بشري و تبادل افکار گرديده، شبکه جهاني وب است .يکي از مزيت­هاي وب فراهم کردن دستيابي به منابع اصلي اطلاعات است. وب دستيابي به منابع يادگيري با کيفيت بالا، امکان برقراري ارتباط با افراد از طريق پست الکترونيک، و نيز اطلاع‌رساني، تبادل نظر و تعادل فرهنگي و بين­المللي و يادگيري مشارکتي را ممکن مي­سازد.از سال 1990، به دنبال اختراع وب، متن کامل مقاله­هاي منتشر شده در مجله­هاي علمي به صورت الکترونيکي و دسترسي آزاد در اختيار پژوهشگران قرار مي­گيرد به صورتي که وب به يکي از مجراهاي اصلي ارتباط علمي ميان پژوهشگران تبديل شده­است.شبکه جهاني وب يکي از مهم­ترين ابزارهايي است که از آن به مثابه اصلي­ترين ابزار براي دسترسي به اطلاعات استفاده مي­شود.

کارکردهاي اينترنت

اينترنت همان­گونه که بر سازمان و حيات اقتصادي جوامع تأثير گذاشته، حيات فردي وروزمره افراد را تحت تأثير قرار داده است. بسياري ازفعاليت­هايي که افراد به واسطه اينترنت انجام مي­دهند در حيات روزمره نقش اساسي دارندواستفاده از اينترنت براي انجام آن­ها موجب تسهيل در انجام اين فعاليت­ها شده است. اينترنت داراي کارکردهاي گوناگوني است از جمله مي­توان به کارکردهاي آموزشي، سرگرمي، و خدماتي اشاره کرد:

تفريح و سرگرمي: تفريح و سرگرمي از جمله کارکردهاي اينترنت مي­باشد. اينترنت با ايجاد فضايي تفنني، بديع و هيجان­انگيز، چه مستقيم به واسطه ابزار برخط تفريح و سرگرمي و چه با بازي­هاي رايانه­اي و البته تفنن ساده و معمول وبگردي به همراه سرک کشيدن در گپ­هاي مورد علاقه، گروه­هاي اجتماعي مختلف با انگيزه­هاي متفاوتي را مجذوب خود کرده­است که در اين ميان جوانان بيشترين استفاده­کننده آن هستند.

خدماتي:اينترنت، امکان ارتباط راه دور، خريد اينترنتي، نامه­نگاري، انجام معاملات و پرداخت صورت حساب­ها زندگي را براي افراد، ساده و راحت کرده­است. گستردگي کارکردهاي اينترنت سبب شده­ که گروه‌هاي گوناگون، مؤسسات، سازمان­ها و نهادها و حتي افراد معمولي برحسب مورد و نياز خود به اين شبکه روي بياورند و از آن استفاده برند. قابليت مهم وب جهاني موجب شده­ تا بتوان همه چيز را درباره همه موضوع­ها از کسب اخبار، اطلاعات و يافتن شغل گرفته تا موضوعات جزيي مانند بليط هواپيما، تدارکات اقامت در هتل، خريد و فروش اتومبيل، اطلاعات مربوط به انواع فروشگاه­ها، قيمت اجناس در آن جست­و­جو کرد.

منبع

صادقي،محبوبه(1390)، تأثير دوره کارشناسي بر نگرش دانشجويان کتابداري و اطلاع­رساني دانشگاه­ها،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه اصفهان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0