کاربردهای رهبری خدمتگزار

از سال 1970 کاربردهایی برای رهبری خدمت‌گزار  در شش حوزه بیان شده است که به‌طور خلاصه به شرح آنها پرداخته می‌شود:

اولین حوزه مربوط به فلسفه و مدل سازمانی رهبری خدمت‌گزار  است، بدین معنی که، کسانی از آن استفاده می‌کنند که برای کارهای سودمند تجاری، کار می‌کنند. همچنین، سازمان­های غیر انتفاعی از قبیل بیمارستان‌ها، کلیساها و دانشگاه­ها آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. کاربرد بدین صورت است که افراد، رهبری خدمت‌گزار را به­عنوان یک راهنمای فلسفی قبول دارند. همچنین، در سازمان به عنوان بخشی از رسالت سازمان قرار گرفته است. البته، امروز این سبک از رهبری بسیاری از متفکران، نویسندگان و رهبران را تحت تأثیر قرار داده است.

دومین کاربرد رهبری خدمت‌گزار  مربوط به نقش بنیادی آن برای “آموزش اعتمادسازی”است. گرین لیف در مقاله ای تحت عنوان “امانت داران در نقش خدمت‌گزار  “بیان کرد امانت دارانی که مثل رهبران خدمت‌گزار  عمل می‌کنند، می‌توانند سازمان­هایی را به وجود آورند که از کارایی و کیفیت بالایی برخوردار باشند. یکی از صاحب­نظران بنام لیلی اندومنت، برنامه‌هایی را تنظیم کرده است که امانت داری را به عنوان یکی از وظایف رهبران خدمت‌گزار  آموزش و تعلیم می‌دهد.

یکی دیگر از کاربردهای رهبری خدمت‌گزار، نقش عمیق آن در “سازمان­های رهبری ارتباطی”است که امروزه تعدادی از گروه­های رهبری ارتباطی، از منابع مرکز گرین لیف به عنوان آموزش و یادگیری استفاده می‌کنند.

چهارمین کاربرد رهبری خدمت‌گزار مربوط به حوزه‌های آموزش تجربی است که این آموزش در بسیاری از دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها تدریس می‌شود. آموزش تجربی یا “آموزش همراه با انجام کار “در حال حاضر بخشی از تجربه آموزشی دانشجویان است که ارتباطی بین مفهوم رهبری خدمت‌گزار و آموزش تجربی برقرار می‌کند.

پنجمین کاربرد رهبری خدمت‌گزار  روی “برنامه‌های آموزشی و یادگیری­های متنوع دیگر “توجه دارد که این آموزش­ها در رشته‌های مدیریت و رهبری در دانشگاه­ها و کالج‌ها انجام می‌شود. این کار موجب می‌شود بسیاری از دانشجویان و دانش آموخته‌ها، رهبری خدمت‌گزار  را با رشته‌های مرتبط خود آمیخته کنند.

ششمین کاربرد رهبری خدمت‌گزار در حوزه رشد معنوی و شخصیتی افراد از طریق برنامه‌های موجود است. بنابراین رهبری خدمت‌گزار  با تشویق افراد و سازمان­ها به خدمت‌گزاری، سبب می‌شوند تا افراد به رشد و سطح بالایی از کیفیت زندگی دست پیدا کنند و از این طریق جامعه و سازمان­ها را بهبود بخشند.

منبع

نویدی، پرویز(1394)، بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار با سرمایه اجتماعی با تاکید بر نقش میانجی معنویت در محیط کار در میان کارکنان بانک کشاورزی استان همدان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0