کاربردهای رفتار مصرف ­کننده چیست؟

استراتژی بازاریابی: تمام استراتژی­ها و تاکتیک­های بازاریابی بر پایه باورهای صریح و ضمنی از رفتار مصرف­کننده است. بر همین اساس، دانش رفتار مصرف­کننده می­تواند به عنوان یک مزیت مهم رقابتی شناخته شده وبه کاهش چشمگیر در میزان تصمیم­گیری­های غلط منجر گردد.

تنظیم سیاست­ها و مقررات

بازاریابی اجتماعی: به مفهوم استفاده از استراتژی­ها و تاکتیک­های بازاریابی در جهت ایجاد و یا تغییر در رفتاری است که حاصل این عمل تأثیرگذاری مثبت بر افراد، گروه­ها و جوامع هدف می­باشد. ایجاد استراتژی موفق بازاریابی اجتماعی، همانند استراتژی بازاریابی تجاری نیازمند دستیابی به درک صحیحی از رفتار مصرف­کنندگان است.

ارتقای سطح آگاهی جامعه: بیشتر جوامع توسعه یافته اقتصادی به جوامعی مصرف­کننده تبدیل شده­اند و بسیاری از افراد این جوامع بیشتر از هر فعالیت دیگری، درگیر فعالیت­های منجر به مصرف می­شوند. به همین دلیل دانش رفتار مصرف­کننده می­تواند درک ما را از خویشتن و محیط اطرافمان ارتقا دهد. همه ساله هزاران شرکت، میلیون­ها دلار، صرف اثر گذاری بر شما، خانواده و دوستان شما می­کنند. این تأثیرگذاری­ها بر ذهن مصرف­کننده، در تبلیغات، بسته­ بندی کالاها و سایر ویژگی­های محصول، برنامه­ های فروش و حتی شرایط ظاهری فروشگاه ­ها نمود می­کند. شیوه­های ناآشکار این تأثیرگذاری حتی در ضمن بسیاری از برنامه­ های تلویزیونی، نمایش محصولات در فیلم­ها و عرضه کالاها در مدارس به بچه­ها نمایان می­شود و به صورت پنهان و ناخودآگاه بر ذهن افراد تأثیر می­گذارد.در بررسی سبک زندگی فهمی از نیازها و خواسته­ های مصرف­ کننده به دست می­آید که با الگوهای مصرف و رفتار خرید آنها رابطه­ ی بسیار نزدیک دارد. بر این اساس محققان بازاریابی، سبک زندگی را به عنوان یکی از مؤثرترین روش­های بازاریابی خرد معرفی می­کنند.«چرا برخی از زنان و مردان خود را برای زیبایی بیشتر به تیغ جراحی می­سپارند در حالی که می­دانند مضرات جراحی بیش از منفعت آن است. خرید لوازم آرایشی، مصرف نوشابه­های گازدار، خرید به روز لباس یا به اصطلاح مُدگرایی این­ها و سوالاتی مشابه این گونه سؤالات مسائلی هستند که ذهن پژوهشگر حوزه رفتار مصرف­ کننده را به خود مشغول کرده است. رفتار مصرف­کننده حوزه­ ی بسیار جالبی است که می­خواهد رفتارهای انسان را هنگام خرید بررسی کند تا بتواند محصولاتی هماهنگ با سلیقه­ ی مصرف­کنندگان بسازد. که ما در این پژوهش قصد داریم با ابعادی از جمله مدیریت بدن، مصرف محصولات فرهنگی، الگوی خرید، اوقات فراغت ، فعالیت­ها، علایق و عقاید که بر روی سبک زندگی مصرف ­کننده و به نوبه­ی آن بر رفتار مصرف­کننده تأثیر گذار است را بررسی کنیم تا حدی بتوانیم رفتار مصرف­کننده را در مورد رفتار خریدش پیش­بینی کنیم.

 

منبع

فتاحیان،طیبه(شهریور1394)،پیش بینی رفتار خرید مصرف کننده بر اساس سبک زندگی با دو رویکرد روانشناسی و جامعه شناسی،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0