چند نکته کلیدی رفتار مصرف ­کننده

-رفتار مصرف­کننده برانگیخته است. به عبارت دیگر رفتار مصرف کننده عموماً در راستای رسیدن به هدفی خاص است.

-رفتار مصرف­ کننده شامل فعالیت­های زیادی است. ویژگی اساسی تعاریف ارائه شده از رفتار مصرف­کننده، تمرکز بر فعالیت­ها است. هم­چنین باید بین فعالیت­های عمدی و تصادفی تمایز قائل شد. برخی از فعالیت­ها از قبیل صحبت با مشتری و تصمیم خرید، رفتارهای عمدی هستند. در مقابل مواقعی پیش می­آید که فردی که برای خرید کالای خاصی وارد فروشگاه شده است چیز دیگری که قصدخرید آن را نداشته، خریداری می­کند.

-رفتار مصرف­کننده یک فرایند است. مباحث انتخاب، استفاده و دور انداختن کالا بر فرایندی بودن رفتار مصرف دلالت می­کنند. به طور کلی فرایند رفتار مصرف­کننده سه مرحله مرتبط فعالیت­های قبل از خرید، فعالیت­های ضمن خرید و فعالیت­های بعد از خرید را در بر می­گیرد.

-رفتار مصرف­کننده از نقطه نظر زمانی و پیچیدگی متفاوت است: منظور از پیچیدگی تعداد فعالیت­ها و سختی یک تصمیم است. دو ویژگی زمان­بری و پیچیدگی با هم در ارتباط مستقیم هستند یعنی با ثابت در نظر گرفتن بقیه عوامل هر چه تصمیمی پیچیده­ تر باشد، زمان بیشتری صرف آن خواهد شد.

-رفتار مصرف­کننده شامل نقش­های مختلفی است. حداقل سه نقش عمده در فرایند رفتار مصرف­کننده وجود دارد. که عبارتند از:

الف)- تأثیرگذار

ب)- خریدار

ج)- استفاده­کننده

در هر موقعیت خاص، یک مصرف­کننده می­تواند ترکیبی از این نقش­ها را ایفا کند. هم­چنین برای هر خرید خاص، ممکن است بیش از یک شخص درگیر یک یا چند نقش باشند. نقش­های مصرف­کننده بواسطه «تعامل اجتماعی» افراد بروز می­کنند. در حقیقت تصمیمات خرید بسیار معدودی هستند که در آن­ها تنها یک نفر هر سه نقش را عهده­دار است. هم­چنین باید خاطر نشان کرد که در طول زندگی مصرف­کننده نقش­ها عوض می­شوند

-رفتار مصرف­کننده تحت تأثیر عوامل خارجی است. رفتار مصرف­کنندگان ماهیت « انطباقی» دارد. مصرف­کنندگان با محیط پیرامون خود منطبق می­شوند و تصمیمات آن­ها تا حد زیادی از نیروهای خارجی مانند فرهنگ، گروه-های مرجع، خانواده و … تأثیر می­گیرد.

-افراد مختلف رفتار مصرف­کننده مختلفی دارند. افراد مختلف به واسطه تفاوت­های فردی، رفتارهای مصرف مختلفی بروز می­دهند. به همین دلیل است که بازاریابان به تقسیم بازار برای افراد مختلف روی می­آورند.پیش­بینی رفتار مصرف­کننده بسیار پیچیده و مشکل است. بازاریابان همیشه درصدد پیش­بینی رفتار مصرف­کنندگان و آماده کردن فعالیت­های خود مطابق با رفتارهای پیش­بینی شده آنها بوده و هستند.مصرف­کنندگان به ندرت از نقش سبک زندگی در تصمیمات خرید خود اگاهی صریح دارند با این وجود سبک زندگی دائما فراهم­کننده انگیزش و رهنمودهایی برای خرید است اما این امر به صورت غیر مستقیم صورت می­گیرند.

 

منبع

فتاحیان،طیبه(شهریور1394)،پیش بینی رفتار خرید مصرف کننده بر اساس سبک زندگی با دو رویکرد روانشناسی و جامعه شناسی،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0