چند تکنیک در تشخیص افکار منفی کدام اند ؟

براي كمك به مراجعان در تشخيص افكار خود آيند منفي چندين تكنيك ديگر وجود دارد كه متداولترين آنها در اين جلسات به شرح ذيل به كار خواهند آمد:

  • بحث درباره تجربه هيجاني اخير :

 از مراجعان خواسته مي شود كه رويداد يا موقعيت اخير مربوط به اضطراب را كه از آن خاطره روشني دارند يادآوري كنند . اين رويداد به تفصيل شرح داده مي شود و درمانگر با طرح سؤالهايي ، افكار مربوط به شروع و تداوم واكنش هيجاني را بر مي انگيزاند . نمونه اي از اين سؤالها بدين قرار است: « درست در همان موقع چه چيزي به ذهنتان رسيد ؟» ،  « آيا در آن لحظه تصويري در ذهنتان بود ؟» .درمانگر وقتي كه دريافت هاي شناختي مربوط به اضطراب را فهرست بندي مي كند بايد به مراجعان كمك كند تا بتوانند پيوندهايي را بين احساسهايي خاص و يا گروهي از احساس ها وتعبيرهاي خاص  كشف كند . بدين منظور ، مي توان فهرست همه ي احساس هايي را كه مراجعان در يك جلسه ي امتحان تجربه  مي كنند و نيز فهرست افكار منفي را كه در هنگام اضطراب به ذهن مي آيند ، تهيه كرد.

  • استفاده از تجسم يا ايفاي نقش براي تجديد يك تجربه هيجاني :

در اين فن از مراجعان خواسته مي شود تجربه امتحاني خود را با جزئيات هر چه تمامتر با  استفاده از تجسم ،تجديد نمايند. دستوالعمل براي احياي يك تجربه هيجاني با استفاده از تجسم مي تواند به شكل زير باشد:

« براي كمك به شما ابتدا مي خواهيم درباره تصاوير روشن ، كمي تمرين كنيم : يك گل سرخ را تصور كنيد ، آيا مي توانيد گلبرگ هاي گل سرخ را ببينيد؟ چه رنگي هستند؟ آيا قطره شبنمي بر روي گلبرگ ها مي بينيد؟ …..»        « حالا ديگر درباره تصاوير روشن تمرين كرديد . از شما مي خواهم خود را در موقعيت جلسه امتحان تصور كنيد . در همان ابتدا هر چه را مي بينيد  برايم شرح دهيد. آرام آرام صحنه را به جلو ببريد……  چه احساسي داريد و در ذهنتان چه مي گذرد. حالا چه مي بينيد؟ »

منبع

وفاییان ،معصومه (1393) ،مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و آرام سازی عضلانی در کاهش اضطراب ،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه علو تحقیقات کرمانشاه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0