پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

نظام آموزش و پرورش یکی از خرده نظام های جامعه است که وظیفه اصلی تربیت افراد جامعه را به عهده دارد و در این راستا رسالت و ماموریت خطیری دارد. وظایف و کارکردهای سیستم آموزش و پرورش نسبت به وظایف و کارکردهای سایر سیستم های اقتصادی، تولیدی، اجتماعی و خدماتی از ظرافت‌ها و حساسیت های بیشتری برخوردار است از این رو پیوسته باید فرایند و نتایج این سیستم مورد نظارت و کنترل صحیح و علمی قرار گیرد. در واقع مطابق با نگرش سیستمی کیفیت نتایج و برون‌داد آموزش و پرورش از طریق توجه به کیفیت درون دادها و فرایندهای آموزش و پرورش حاصل می شود.

در جامعه امروزی تحصیلات و به تبع آن پیشرفت تحصیلی به دغدغه اصلی والدین برای کودکان و نوجوانان بدل شده است. در حقیقت می توان گفت برای جوامع امروزی تحصیلات مناسب با هدف دستیابی به موقعیت های اجتماعی، شغلی و اقتصادی بالاتر یکی از اهداف اصلی برای والدین و سیاست گذاران کشورها تلقی می شود و ملاک اثربخشی موفقیت آموزش نیز پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. بنابراین شناخت ابعاد مختلف پیشرفت تحصیلی و متغیر های مرتبط با آن گام نخست و اصلی برای این هدف است. پیشرفت تحصیلی به عنوان متغیر وابسته، تحت تاثیر یک عامل نیست، بلکه عوامل متعددی بر آن تاثیر دارند. پیشرفت تحصیلی را توانایی آموخته شده یا اکتسابی حاصل از دروس ارایه شده یا به عبارت دیگر، توانایی آموخته شده یا اکتسابی فرد در موضوعات آموزشگاهی می دانند که به وسیله آزمون های استاندارد شده،اندازه گیری می شود. تمام اقدامات و تغییرات در نظام آموزشی و عناصر آن در راستای افزایش پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان است.

دست اندركاران امر آموزش و پرورش همـواره سعي در پيدا كردن راهكارهايي براي افزايش كارآيي آموزشي دانش‌آموزان در مـدارس داشته اند. اين راهكارها شامل سعي در ارائه گزينـه هـا و برنامـه هـاي درسـي متفـاوت، روشهاي مختلف آموزشي، كتابهاي درسي جديد، معلمان بهتر، كلاسهاي كوچكتر معلم خصوصي بعد از مدرسه و حتـي سـال تحـصيلي طـولاني مـدتتـر در مـدارس و… مي باشد در اين ميان انتخاب و توزيع معلمان به صـورتي كـارا بـه مـدارس از اهميـت بالايي برخوردار است به طوري كه تخصيص مناسب معلمان بـه مـدارس از يـك سـو باعث رضايت معلمان شده و از سوي ديگر بهبود كيفيت آموزشي مدارس را بـه دنبـال خواهد داشت. مسئله نيروي انساني در سازماني گسترده و بزرگ همچون آموزش و پـروش در حكـم اصلي ترين مسئله مطرح است(محمدی،1387، ص147). نيروي انساني گرانبهاترين منبع سازمان براي شكوفاسازي استعدادها و دست يابي مستمر به عملكرد عالي محسوب مي شود. مديران سازمان براي نيل به يك نظام پايدار و كسب مقاصد و مأموريت هاي آرماني مي كوشند، نيروي انساني خود را در يك نظام متعادل، منطبق بر ضوابط و اصول عقلي و منطقي سامان دهند تا تحقق هدف هاي سازماني تسهيل شود. دو وظيفه مهم مديريت منابع انساني برنامه ريزي و سازماندهي نيروي انساني سازمان است. برنامه ريزي نيروي انساني، منابع انساني لازم براي فعاليت هاي آينده را مشخص مي سازد و مديران را ياري مي دهد تا نوع و ميزان نيروي انساني مورد نياز براي رسيدن به هدفها و برنامه هاي آيندة سازمان را برگزينند.

رشد سريع جمعيـت و بـه تبـع آن رشـد سـريع تعـداد دانش آموان سبب افزايش تقاضاي نيروي انساني شده است. بديهي است كه نظام برنامه ريزي براي تأمين نيروي انساني در آموزش و پـرورش بايـد متناسب با تحولات جمعيت و شمار دانش‌آموزان، تمهيـدات لازم را در زمينـة تـأمين نيروي انساني مورد نياز آموزش و پرورش پيش بيني نمايد. در حال حاضر آموزش و پرورش در پاره اي از مناطق كشور بـه شـدت دچـار كمبـود نيروي انساني واجد شرايط است، به گونه اي كه براي تأمين نيروي انساني مورد نياز در اين مناطق به جذب نيروهاي حق التدريسي و سرباز معلم بدون امكان تطبيق مـدرك و رشته تحصيلي اين افراد با نيازهاي موجود مبادرت ورزيده است.

تامین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان و بویژه نیروی معلم متخصص در دوره آموزش ابتدایی از اهمیت و جایگاه حساسی برخوردار است. زیرا آموزش و پرورش دوره ابتدایی تکوین بخش رشد شناختی، زیستی و اجتماعی دانش‌آموزان بوده، با انتقال اعتقادات، اخلاق، رسوم، هنجارها، ارزشها و مهارتها به نسل جدید و فراهم کردن زمینه مناسب براي رشد استعدادها و قابلیت هاي بالقوه دانش‌آموزان موجب شکوفایی استعداد و افزایش عملکرد تحصیلی آنان می شود. توجه به عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان و فراهم کردن زمینه مناسب براي افزایش آن، به خصوص در دوره ابتدایی از آن روست که، عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در دوره ابتدایی نشان دهنده میزان موفقیت نظام آموزشی در دستیابی به هدف و توجه به رفع نیازهاي فردي دانش‌آموزان در آینده است. بنابراین، کارشناسان آموزشی تلاش براي افزایش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را یکی از ضرورت هاي نظام آموزشی موفق دانسته و معتقدند، همه نظام‌هاي آموزشی باید عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را شناسایی و آن را به گونه اي تنظیم کنند تا به رشد و یادگیري بیشتر دانش‌آموزان بینجامد.

منبع

غلامی، شهناز(1395)، تاثیر طرح خوشه ای بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی منطقه 14 شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگام امام(ره).

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0