پیامدهای فرسودگی شغلی

فرسودگي شغلي عواقب بي شمار و خطرناك از جمله غيبت، كاهش كيفيت مراقبت از بيمار، تعارض با همكاران، مشكلات جسمي – روحي پرستار،‌نداشتن تمايل براي مراقبت از بيمار و در نهايت ترك خدمت دارد. فرسودگي شغلي آثار زيان آورزيادي بر جسم، وضعيت روحي – رواني و اجتماعي شخص و عملكرد شغلي دارد كه شامل نقصان اخلاق كاركنان،‌ عملكرد كاري معيوب،‌ كاهش توليد،‌غيبت از كار،‌ رفتار نامناسب شخصي با مددجويان،‌نگرش منفي نسبت به شغل ،‌رضايت شغلي كمتر،‌تغيير شغل بيشتر،‌كيفيت زندگي پايين تر وفقر سلامت و رفاه روحي – رواني مي باشند.

فرسودگي شغلي در مجامع امروزي شيوع زيادي پيدا كرده و تمام ابعاد زندگي را در بر مي گيرد و از يك طرف موجب افزايش اعتياد ،‌طلاق ،‌ترك شغل و بيماريهاي جسمي  و رواني و از طرف ديگر موجب كاهش نيروي مولد كاري و ضربه به اقتصاد كشور مي شود . اين پديده جامعه را در همه ابعاد با خطر مواجه مي كند. علايم و نشانه هاي فرسودگي شامل خستگي عاطفي ، افراد مبتلا به فرسودگي شغلي اغلب از سردرد ، اختلال خواب ، خلق تحريك پذير ، ناموفق بودن در زندگي زناشويي ، اضطراب ، افسردگي ، فشار خون بالا و … رنج مي برند.

قربانيان فرسودگي معمولا ً در زندگي شخصي از عزت نفس و اعتماد به نفس پايين تري برخوردار هستند و براي جبران آن شروع به كار كردن افراطي مي كنند و با اين كار مي خواهند به خود و ديگران ثابت كنند كه فرد با ارزش و مهمي هستند ؛ شايد اين كار در كوتاه مدت مفيد باشد ، اما در نهايت اين مساله منجر به تجمع فشار رواني و كاهش انرژي مي شود كه هم به سلامت فرد و هم به ديگران صدمه مي زند.

با عنايت به اينكه افرادي در سازمان فعاليت مي كنند در عملكرد سازماني نقش بسزايي دارند و از طرفي رضايت اين افراد از سازمان خود،‌نقش قابل ملاحظه اي در بازدهي و نوع عملكرد سازمان ايفا مي كند. به نظر مي رسد كه احساسات و نگرش هاي مثبت افراد در رابطه با سازمان و شغل خود مي تواند راه گشاي بسياري از مسائل و مشكلات موشود در سازمان باشد.همچنين، زماني كه يك شخص داراي رضايت شغلي بالاست اين بدين معناست كه شخص احساسات خوبي درباره ي كارش دارد و براي شغلش ارزش زيادي قائل است. نتايج پژوهش ها نشان مي دهد كه كاركنان با رضايت شغلي بالاتر از نظر فيزيك بدني و توان ذهني در وضعيت خوبي قرار دارند.

هم چنین پژوهشگران دریافته اند که تحلیل رفتگی کارکنان که شامل مجموعه علایم روان شناختی مبنی بر پاسخ های ممتد به عوامل کاری تنش زا و مزمن میان فردی است، به واسطه ی اثر منفی آن بر نگرش های شغلی باعث می شود که رفتارهای نامطلوب کاری افزایش یابد و به دنبال آن هزینه های سنگینی برای افراد و سازمان ها پدید آید و سرانجام تمایل به ترک خدمت، قصد کارکنان را درباره ی ترک سازمان می سنجد و به شکل های مختلف پویایی نیروی کار درون سازمان و سرنوشت نهایی سازما را تحت تاثیر قرار می گذارد . تمایل به ترک خدمت، یک گام قبل از ترک اختیاری شغل است و هزینه های سنگین مستقیم و غیر مستقیمی برای سازمان ها به دنبال دارد.

منبع

 شفقتی، بهروز(1392)، رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0