در حالی دو ماه از شروع سال تحصیلی می‌گذرد که تنها خبری که از تکمیل ظرفیت کنکور دکتری منتشر شده است، اطلاعیه‌های سازمان سنجش مبنی بر عدم پذیرش در این مرحله از آزمون است. مرحله‌ای که هر ساله امید بسیاری از داوطلبان به آن است و دانشجویان زیادی از این طریق وارد دوره دکتری شده‌اند. حال با ابلاغ بخشنامه‌ای کارشناسی‌نشده و عجولانه، آرزوهای بسیاری از داوطلبان به باد رفته است.

به گزارش پی اچ دی تست؛ اسفندماه سال 1396 معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ مصوبه‌ای عجیب ظرف دو ماه خبر داد؛ مصوبه‌ای که بر مبنای آن پذیرش دانشجو در دوره تکمیل ظرفیت حذف می‌شد! مصوبه‌ای که نه توضیحی درخصوص دلایل آن ارائه شد و نه کسی اهداف آن را تشریح کرد.

این در حالی بود که هر سال پس از ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان در مقطع دکتری تعدادی ظرفیت خالی باقی می‌ماند. برخی پذیرفته‌شدگان به هر دلیلی تمایل به تحصیل در رشته‌محل قبولی خود نداشتند و برخی داوطلبان نیز همزمان در دانشگاه آزاد و سراسری قبول می‌شدند و با انتخاب یک محل قبولی، ظرفیت محل قبولی دیگر خالی می‌ماند. علاوه بر این، برخی دانشگاه‌ها نیز با گذشت زمان موفق به اخذ مجوز رشته و یا باز کردن ظرفیت جدید می‌شدند و تکمیل ظرفیت فرصتی برای دانشگاه‌ها برای پر کردن ظرفیت خالی و نیز شانس دوباره‌ای برای داوطلبانی بود که موفق به پذیرش در مقطع دکتری تخصصی در مرحله اصلی نشده بودند.

با گذشت دو ماه از زمانی که معاون وزارت علوم درخصوص ابلاغ مصوبه عدم تکمیل ظرفیت خبر داده بود، دیگر صحبتی در این خصوص مطرح نشد و حذف پذیرش تکمیل ظرفیت برای داوطلبان چندان جدی به نظر نیامد تا این که حدود شش ماه بعد، در شهریورماه 1397، این بار مشاور سازمان سنجش آموزش کشور، حسین توکلی، خبر داد که براساس قانون جدید سنجش و پذیرش دانشجو، در آزمون‌های مختلف تکمیل ظرفیت برگزار نمی‌شود. اما این خبر با جمله‌ای که از مشاور سازمان سنجش نقل شد، هنوز جای امیدواری برای برگزاری تکمیل ظرفیت را برای داوطلبان دکتری باقی گذاشت. چرا که مشاور سازمان سنجش گفته بود:

اگر ظرفیت دانشگاه‌ها پر نشود، امکان دارد که رؤسای دانشگاه‌ها به وزارت علوم درخواست دهند که فرصت تکمیل ظرفیت درنظر گرفته شود، اگر تصمیم وزارت علوم در این باره تغییر کند متعاقباً اعلام خواهیم کرد.

اما در نهایت اواخر مهر ماه اعلام شد که مرحله تکمیل ظرفیت برای کنکور دکتری در سال 97 اجرا نمی‌شود و آب پاکی روی دستان داوطلبان دکتری 97 ریخته شد.

در این میان بازار شایعات نیز داغ شده بود و برخی داوطلبان از ثبت‌نام غیررسمی داوطلبان ذخیره در مقطع دکتری دانشگاه آزاد برای پر کردن ظرفیت خالی‌مانده این دانشگاه سخن می‌گفتند.

اما با وجود خالی ماندن ظرفیت دانشگاه‌ها از سویی و نارضایتی داوطلبان و مطرح شدن چنین شایعاتی توسط برخی از سوی دیگر، همچنان توضیحی برای عدم برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری که مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو بود ارائه نشد. تصمیمی که به نظر نمی‌رسید به نفع دانشگاه‌ها، به‌خصوص دوره‌های شهریه‌پرداز و نیز به نفع داوطلبانی باشد که با رد شدن در مرحله اول، چشم‌انتظار مرحله تکمیل ظرفیت بودند.

این تصمیم و عدم تشریح دلایل پشت آن، آن‌قدر باورنکردنی می‌نماید که هنوز هم تعدادی از داوطلبان دکتری 97 در رابطه با عدم برگزاری تکمیل ظرفیت دچار تردید هستند و خواهان پیگیری جهت برقراری این مرحله از پذیرش در مقطع دکتری هستند.

نحوه اعتراض به حذف تکمیل ظرفیت دکتری 97

داوطلبان می‌توانند جهت اعتراض به عدم برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری 97 از طریق پیام و تماس به خبرگزاری‌ها زیر و نیز مراکز پاسخگویی سازمان سنجش و مرکز آزمون دانشگاه آزاد و کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نسبت به طرح موضوع و درخواست برگزاری تکمیل ظرفیت اقدام نمایند.

منبع:سایت پی اچ دی تست

24 ابان 1397

 

آدرس ایمیل یا تماس اینترنتی
شماره تماس یا پیامک
خبرگزاری مهرInfo@mehrnews.com

۰۲۱-۴۳۰۵۱۰۰۰

خبرگزاری ایسناinfo@isna.ir۰۲۱-۶۱۹۷۲۰۰۰
خبرگزاری فارسinfo@farsnews.ir
خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

science@yjc.ir

پیامک: ۱۰۰۰۱۹۱۵
خبرگزاری دانشجو

info@snn.ir

۰۲۱-۸۸۳۸۱۵۲۴ | ۰۲۱-۸۸۳۸۱۵۲۱

۰۲۱-۸۸۸۲۵۰۹۱ | ۰۲۱-۸۸۸۴۶۰۸۳

مرکز پاسخگویی سازمان سنجش آموزش کشورhttp://request.sanjesh.org/noetrequest/login/
مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزادFAQ.AZMOON.ORG۰۲۱-۴۷۴۳
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامیتلفن تماس: ۳۳۴۴۰۰۶۵-۰۲۱

دورنگار: ۳۳۴۴۰۰۶۶-