ویژگی های تجارت اجتماعی

جارونپا، تراکتینسک و ویتال ؛ ادعا کردند که اگر بسیاری از شرکت های تجارت الکترونیکی نتوانند اعتماد مصرف کنندگان را جلب کنند، بطور کامل نمی توانند از پتانسیل های اقتصادی خود بهره برداری کنند. بنابراین نگرانی خریداران آنلاین که از فقدان اعتماد یا بی اعتمادی ناشی می شود، یک موضوع مهم تحقیق بویژه در زمینه تجارت اجتماعی شده است. اگر چه تجارت اجتماعی یک موضوع مهم برای بسیاری از محققان شده است، مطالعات قبلی، تجارت اجتماعی بطور کلی محدود به تعریف و توصیف تجارت اجتماعی یا آشکار کردن ویژگیهای تجارت اجتماعی شده است. بعلاوه برخی مطالعات تنها روی تجزیه و تحلیل بازارهای تجارت اجتماعی تفاوت های بین تجارت اجتماعی و انواع دیگر تجارت الکترونیکی و پذیرش تجارت اجتماعی تمرکز کرده اند. اعتماد می تواند عملکرد اعتماد را که شامل قصد خرید و قصد تبلیغات شفاهی را تسهیل بخشد.

از آنجا که تجارت اجتماعی نمونه ای ازتجارت آنلاین جدید و پدیده ای روبه رشد است باید درک بهتری از متغیرهای کلیدی مؤثر بر اعتماد مصرف کننده در تجارت اجتماعی بدست آورد.علاوه بر این، مصرف­کنندگانی که به تجارت الکترونیکی اعتماد دارند ممکن است لزوماً به تجارت اجتماعی اعتماد نداشته باشند. بانسال و چن ؛ ادعا کردند که مصرف کنندگان احتمالاً اعتماد بیشتری به سایت های تجارت الکترونیکی نسبت به سایت های تجارت اجتماعی دارند. در این راستا، نیاز به یک مطالعه تجربی با در نظر گرفتن متغیرهای مختلف مؤثر بر اعتماد مصرف کننده به تجارت اجتماعی می باشدکه به جامعه بینش ارزشمندی ارایه دهد. با توجه به افزایش محبوبیت و کاربرد تجارت اجتماعی و نقش مهم آن در تجارت آنلاین موجود، بررسی عوامل مهم و کلیدی اعتماد مصرف کنندگان حایز اهمیت است. در واقع با وجود همه گیر شدن تجارت اجتماعی در کسب و کار و زندگی افراد، از نظر علمی توجه کافی به مطالعه پدیده تجارت اجتماعی انجام نشده است. ویژگی های تجارت اجتماعی می تواند شامل هشت ویژگی اندازه، کیفیت اطلاعات، امنیت معاملات، توجیه اقتصادی، اطلاعات دهان به دهان، شهرت و ارتباطات باشد .

 شهرت

شهرت یک شرکت يعني تصور مشتری در مورد این که ارائه دهنده خدمت چقدر صادق است و چقدر به مشتریانش توجه می­کند. به طور کلی، شهرت خوب به ایجاد اعتماد در مشتریان کمک می­کند؛ بنابراین شهرت خوب یک شرکت می­تواند این احساس مطلوب را به سایر محصولاتش نیز منتقل کند. زمانی که مشتری نتواند محصولات يا خدمات را با توجه به ویژگی­های ممتایز کننده­شان تشخیص دهد و از هم تفکیک کند، شهرت شرکت می­تواند نقش تسهيل كننده اي در تصمیم گیری­های خرید وی داشته باشد .

در رابطه با ويژگي هاي تجارت اجتماعي، اولين ويژگي شهرت شركت تجارت اجتماعي است، و به معني ميزاني است كه مصرف كنندگان معتقدند يك شركت در مورد مشتريانش صادق و متعهد است. يك شركت كه داراي شهرت و تصوير خوبي است، از سطح بالاتري از اعتماد مشتريان برخوردار خواهد بود. به علاوه شهرت خوب، دارايي ناملموس و معتبري براي بسياري از فروشندگان الكترونيك محسوب مي شود و پتانسيل بالايي را به منظور افزايش اعتماد در مشتريان ايجاد مي كند .

بنابراين ايجاد شهرت مثبت براي موفقيت شركت هاي فعال در تجارت اجتماعي بسيار مهم مي باشد زيرا شركت هاي بسياري در اين عرصه در حال فعاليت و رقابت هستند. كوفاريس و هامپيتون – سوسا  ؛ بيان كردند كه درك مصرف كنندگان از شهرت يك سايت تجارت الكترونيك، نقش كليدي در ايجاد اعتماد آنان به سايت بازي مي كند. بنابراين شهرت خوب باعث افزايش اعتماد مشتريان مي شود. به علاوه اينكه شهرت يك شركت اغلب توسط مصرف كنندگان به اشتراك گذاشته مي شود و بنابراين نقش مهمي در تقويت اعتمادشان دارد. مطالعات مربوط به تجارت الكترونيك نشان دهنده روابط نزديك بين شهرت و اعتماد مي باشد. كاربران تجارت اجتماعي، شهرت يك شركت را به عنوان فاكتور مهم در ارزيابي اعتمادشان به شركت، در هنگام خريد محصولات و خدمات بسيار مهم و موثر مي دانند .

منبع

رنجبر،فرزاد(1393)، ارتباط بین شبکه­های اجتماعی با اعتماد اولیه خریداران اینترنتی،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0