ویژگی های افراد خلاق

سازمان خود به خود خلاق نخواهد شد مگر اینکه افراد خلاق با خصوصیات و ویژگی های خاص ، پیکره ی آن سازمان را تشکیل دهند . آنانند که با تشکیل گروه های مختلف ، مجموعه ای را به وجود خواهند آورد که توسط رهبر و مدیر خلاق ، خوب حمایت شوند و مدیران با شناخت افراد خلاق و بکارگیری آنان در سیستم های مختلف و مناسب می توانند زمینه های لازم جهت خلاقیت و نوآوری را در سازمان برای همیشه فراهم آورند .روانشناسان سعی داشته اند تا مشخصات افرادی که دارای سطح بالایی از خلاقیت هستند مشخص کنند ،« استیز » عوامل  زیر رابرای افراد خلاق بیان داشته است :

  • سلامت روانی و ادراکی : توانایی ایجاد تعداد زیادی ایده به طور سریع .
  • انعطاف پذیری ، ادراک : توانایی دست کشیدن از یک قاعده و چارچوب ذهنی .
  • ابتکار : توانایی در ایجاد و ارائۀ پیشنهادهای جدید .
  • ترجیح دادن پیچیدگی نسبت به سادگی : توجه کردن  و در نظر گرفتن چالش های جدید مسائل پیچیده
  • استقلال رأی و داوری : متفاوت بودن از همکاران در ارائه نظرات و اندیشه های نو .

عده ای دیگر ویژگی های افراد خلاق را به صورت زیر دسته بندی می کنند :

خصوصیات ذهنی – کنجکاوی- دادن ایده های زیاد درباره یک مسأله – ارائه ایده های غیر عادی – توجه جدی به جزئیات – دقت و حساسیت نسبت به محیط به خصوص به نکاتی که در نظر دیگران عادی به شمار می روند- روحیه انتقادی- علاقه وافر به آزمایش کردن و تجربه – نگرش مثبت نسبت به نوآفرینی  .

 خصوصیات عاطفی – آرامش و آسودگی خیال – شوخ طبعی –  علاقه به سادگی و بی تکلمی در نوع لباس و جنبه های گوناگون زندگی – دلگرمی و امید به آینده –  توانایی برقراری ارتباط عمیق و صمیمانه با دیگران – اعتماد به نفس و احترام به خود- شهامت .

خصوصیات اجتماعی – پیش قدمی در قبول و رویارویی با مسائل- مسئولیت پذیری و توانایی سازمان دادن به فعالیت های گوناگون – قدرت جلب حس اعتماد و اطمینان دیگران .

منبع

جوکار ، جواد (1394) ،رابطه رشد قاوت اخلاقی باخلاقیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول ارسنجان ،پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی ،دانشگاه آزاداسلامی واحد ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0