ویژگی هاو کاربردهای سیستم های فناوری اطلاعات

ویژگی های سیستم های فناوری اطلاعات

  • ملموس نبودن: در پروژه های فیزیکی رشد کار به راحتی با چشم قابل مشاهده است ولی در پروژه های فناوری اطلاعات این امر قابل رویت نیست.
  • پیچیدگی: هر چه هزینه بیشتری خرج فناوریب اطلاعات گردد، پیچیدگی آن بیشتر می شود.
  • همنوایی: پروژه های فیزیکی ممکن است پیچیدگی هایی داشته باشند ولی به هر حال با قوانین ثابت فیزیکی قابل بیان هستند اما پروژه های فناوری اطلاعات به خاطر جنبه های مختلف آن قابل بیان با قوانین خاص نیستند.
  • انعطاف پذیری: اینکه یک نرم افزار بتواند بسهولت تغییر کند معمولا بعنوان یکی از نقاط قوت مطرح است.

کاربرد های فناوری اطلاعات در سازمان

در دنیاي امروز که عصر اطلاعات نام گرفته،توسعه ي فناوري اطلاعات درادارات با هدف ایجاد تحول در نظام اداري و تولید علم با همت مدیران و کارمندان، پایه و اساس موجودیت این نظام را تشکیل می دهد. آنچه که در این تحول از اهمیت بالایی بر خور دار است، نگرش مدیران و کارمندان از منابع اطلاعاتی و همچنین مهارت و آگاهی از فناوري اطلاعات است. بنابراین به جرأت می توان گفت:از زمانیکه انسان پا به عرصه ي حیات نهاده است، تمام فعالیتهایش جهت تأمین رفاه بیشتر در زندگی بوده است.

تمام اختراعات و اکتشافات، به نوعی در خدمت بشر بوده است. انگیزه ی انسان به پیشرفت و علوم و تکنولوژي، دنبال کردن همین هدف بوده است. شرط اصلی در تأمین رفاه دارا بودن بدنی سالم و قوي براي ادامه کار و زندگی می باشد.از آنجایی که بین بشر و محیط زندگی اش یک کنش و واکنش مداوم وجود دارد و این رابطه مدام در حال نوساناست،باعث احساس ضرورت و توجه هر چه بیشتر نسبت به کامپیوتر در کار و فعالیت روزانه شده است. استفاده از فناوري اطلاعات موجب کاهش هزینه هایی مانند هزینه هاي پستی و انتشاراتی می شود ،سرعت کار و بازدهی را افزایش می دهد ، ارتباط افراد را با یکدیگر سرعت می بخشد، زمینه هاي ایجاد اشتغال را فراهم می آورد، بهره وري نیروي کار را افزایش می دهد و تولید ناخالص ملی را افزایش میدهد. در جامعه ي ما نیز به دلیل شرایط فرهنگی،اجتماعی و اقتصادي حاکم و محدودیت هاي خاص آن و همچنین نیاز مبرم مردم به کامپیوتر به عنوان یک ابزار ارزنده در رفع این نیاز ها، به مراتب نقش بارز تر و عمده تري از گذشته پیدا کرده است.از این رو باید خاطر نشان کرد که کامپیوتر از جایگاه خاصی در طی زندگی و اوقات فراغت کارمندان سازمان برخورداراست. در خصوص کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان می توان سه کار برد عمده برای آن بر شمرد که عبارتند از:

کاربرد عملیاتی:

استفاده از فناوری اطلاعات در قالب یک وظیفه تخصصی ،کار برد عملیاتی فناوری اطلاعات نامیده می شود. تهیه لیست حقوق کارکنان، تهیه فاکتورهای فروش، پیش بینی موجودی، برنامه ریزی تولید، توزیع و تخصیص نیروی کار، هزینه یابی صنعتی و سایر وظایف از جمله زمینه های کاربرد عملیاتی فناوری اطلاعات هستند. در سطح کاربردی عملیاتی، فناوری اطلاعات موجب گشترش اتوماسیون امور می گردد و در نتیجه به انجام امور پیچیده به طرز سریع و اقتصادی کمک می کند. در عین حال کاربرد عملیاتی به یافتن راههای ساده سازی عملیات می انجامد، به طوریکه که سازمان کاراتر می گردد و از منابع انسانی و ماشینی استفاده کارآیی به عمل می آید در کل کاربرد عملیاتی رایانه و فناوری های اطلاعات درسازمان موجب رعایت اصول علمی در سطح بالا می گردد چرا که ره آورد این افزایش تخصص،کار بر اساس شایستگی و صلاحیت انجام دقیق و کارای امورست .

 کاربرد اطلاعاتی:

فناوری اطلاعات ایفای نقش اطلا عاتی، جمع آوری، ذخیره و انتشار اطلاعات را تسهیل می کند. به عبارت دیگر اگر رایانه و سایر فناوری های عملیاتی در نقش کاربرد عملیاتی به عنوان یک وسیله و ابزار مکانیکی تبدیل داده به ستاده عمل می کنند، در نقش اطلاعاتی به عنوان یک عنصر هسته ای در جمع آوری، انتقال و انتشار عناصر و عوامل اطلاعاتی به شمار می روند. نقش اطلاعاتی به کنترل و انتشار اطلاعات بر اساس اهداف، مقررات و استانداردهای سازمان کمک می نماید. مهم ترین این کاربردها عبارتند از:

  • فناوری اطلاعات به هماهنگی بیش تر بین واحدهای اصلی و فرعی سازمان می انجامد.
  • به کار گیری فناوری اطلاعات موجب دست یابی به سیستم های اطلاعات مدیریت استاندارد می گردد.
  • فناوری اطلاعات به تامین اطلاعات لازم برای تصمیم گیری سرعت و دقت می بخشد.

کاربردهای استراتژیک:

  • بهبود کیفیت کسب و کار: فناوری اطلاعات می تواند به طور استراتژیک برای بهبود کیفیت عملکرد کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد.
  • بهبود کارایی و هزینه: بهبود کارایی و پایین آوردن هزینه ها از طریق کاربرد اینترنت، به عنوان راهی سریع و کم هزینه برای ارتباط با مشتریان و عرضه کنندگان شرکای تجاری خواهد بود.
  • بهبود عملکرد و اثربخشی تجاری: استفاده وسیع از فناوری های مبتنی بر اینترنت در درون شرکت مثل اینترنت، می تواند همکاری در تجارت را بهبود بخشد.

 اهمیت اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی

سیستمهاي اطلاعات نقش مهمی را در فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز براي تصمیم گیریهاي بسیار مهم که به طور مستقیم به عملکرد روابط بین اجزاء و حلقه بین سیستم و محیط هستند که سازمان تاثیر می گذارد، دارند .سیستمهاي اطلاعاتی بوسیله تبادل اطلاعات تحقق می یابد.درواقع، وظیفه سیستمهاي اطلاعاتی پردازش اطلاعات ورودي و تبدیل آن به اطلاعات خروجی مفید برای تصمیم گیریهای خاص می باشد باید اشاره کرد که مکانیزم هاي قدیمی اطلاعات مدیریت پاسخگوي شرایط پیچیده حاضر نیست. اداره امور به شیوه هاي موثر و کارآمد مستلزم پردازش انبوهی از اطلاعات گوناگون است که با آهنگی سریع رشد کرده و تحلیل آنها را تعجیل میسازد. با توجه به توسعه اطلاعات و نقش و اهمیت اطلاعات در سازمانهاي مدرن، نقش سیستمهای اطلاعاتی مدیریت پیش از پیش اهمیت یافته است.

به طوریکه برنامه ریزی، سازماندهی،هدایت و انگیزش، هماهنگی و کنترل بدون کمک ستاده های  این سیستم معنی و مفهوم نمی یابد. سیستم اطلاعات مدیریت، مجموعه اي است از انسان، ابزار، روشها و نرم افزارهاي مختلف جهت انجام وظایف کسب و کار در سطوح مختلف که در سازمان به کار می رود. در درجه اول در خدمت عمل کنترل و تصمیم گیري در سطح مدیریتی است که  سه سطح اصلی دارد: عملیاتی، مدیریت میانی و مدیریت سطح بالا که در آن اطلاعات از پایین به بالا منتقل میشود. سیستم اطلاعات مدیریت سازمان، چارچوبی کلی ارائه می کند که دیگر سیستمهاي اطلاعات بر مبناي آن با یکدیگر هم خوان می شوند. اکنون سیستم اطلاعات مدیریت به منزله مجموعهاي از زیرسیستمها در نظر گرفته می شوند.

که در صورت نیاز طراحی و اجرا میشوند. ولی منطبق بر طرح کلی، استانداردها و رویه هاي سیستم اطلاعات مدیریت می باشند. در خصوص اهمیت اطلاعات نیز باید گفت که اطلاعات کلید جامعه مردمی است و انتشار و استفاده از آن یک شاخص اجتماعی به شمار می رود. رشد این شاخص به معنای ارتقای ملی خواهد بود. اطلاعات به طور محسوسی بر بینش و رفتار ما اثر می گذارد.فناوری و ابزارهای الکترونیک و رایانه ای نیز در دهه گذشته پدیده انفجار اطلاعات را موجب شدند و به طور حتم تاثیر مهمی را برجهت گیری جوامع و اطلاعات مورد نیاز آنها خواهند گذاشت. امروز نه تنها مدیران ارشد و مدیران اجرایی بلکه تمام اقشار اجتماع چون محققان و دانشوران و تجار ناگریز از استفاده از اطلاعات هستند.کاربران نظام اطلاعات از اطلاعات به عنوان یک منبع ارزشمند هم سنگ سرمایه و نیروی کار یاد می کنند.

منبع

جلیلی دیزجی، کریم(1392)، رابطه ی بکارگیری فناوری اطلاعات با رضایتمندی دانشجویان،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت آموزشی،مرکز آموزشهای نیمه حضوری دانشگاه ارومیه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0