ويژگي هايي كه در امر زناشويي نقش منفي دارد کدامند ؟


خست: اگر يكي از زوجين خسيس باشد زندگي هم از نظر رواني و هم از نظر رفاهي براي دو طرف سخت و مشكل خواهد بود.

عصبانيت : حساسيت هاي بي‌مورد و پرخاش و توهين و بي‌احترامي صفات مذمومي هستند كه علاوه برآنكه طرف مقابل را ناراحت مي‌كند، به خود شخص نيز زيان مي‌رساند.

 دورويي: زندگي‌اي كه در آن صداقت و صميميت نباشد، اعتماد و اطمينان از آن رخت بر خواهد بست و اضطراب و تزلزل رواني برآن حاكم خواهد بود.

 دروغ : دروغ نيز مثل دورويي بنيان خانواده را متزلزل كرده و اعتماد را از ميان مي‌برد(همان منبع).

 پنهان كاري : پنهان كاري عبارت است از اينكه يكي از زوجين بدون نظر و اطلاع همسر خود و در غياب او مبادرت به انجام اعمالي نمايد واين اعمال را چه خوب و چه بد از همسر خود پنهان دارد. چنين رفتارهايي ولو به نفع خانواده باشد، اعتماد را از ميان مي‌برد. اينگونه اعمال به تدريج بنيان خانواده را به هم ريخته و هر يك از زوجين را نسبت به رفتار ديگري بدبين و ناراحت كرده و وادار به عكس‌العمل مي‌كند.

 پرخاشگري و خشونت: پرخاشگري به رفتاري اطلاق مي‌شود كه هدفش اعمال صدمه و رنج باشد. زني كه غذاي مورد علاقه شوهرش را نمي‌پزد و شوهري كه مرتبا از زنش انتقاد مي‌كند، هريك از اين رفتارها بخشي از عناصر يك رفتار پرخاشگرانه بوده و موجب از هم پاشيدگي بنياد زندگي زناشويي مي‌گردد. اين رفتارها قدرت تحمل طرف مقابل را ضعيف نموده و زندگي را بر هر دو مشكل مي‌سازد.

 لجاجت :گاهي حركات لجوجانه به شكستن وسايل خانه منتهي مي‌شود. اگر اين وضعيت حالت افراطي به خود بگيرد، باعث طلاق و از هم ‌پاشيدگي خانواده مي‌شود.

 خودبيني و تحقير ديگري: خودبيني هركس از شخصيت خويش و از مجموع تصورات او دربارة تواناييها، احساسها، انديشه‌ها، آرزوها، داوري‌ها و كوششهاي وي تشكيل مي‌شود. معمولا كسانيكه خود كم بين هستند، گرفتار عقدة حقارتند و خود را كمتر و زبون‌تر از ديگران حس مي‌كنند. اما افرادي كه دچار بزرگ‌بيني هستند، مبتلا به تكبر، نخوت، خودستايي هستند و دوست دارند ديگران را تحقير كنند. زن يا شوهري كه بخواهد همسر خود را تحقير كند، بادست خود تيشه به ريشةبنياد خانوادگي خود زده‌است.

بي‌انضباطي: مرد يا زن كه اساس رفتار خودرا بر بي‌انضباطي قرار دهد ، مورد اعتراض همسر خود قرار مي‌گيرد. گاه بي‌انضباطي منجر به بي‌اعتمادي مي‌شود و گرمي و شادماني را از خانواده مي‌گيرد.

منبع

نبی پور خمامی ،زهرا (1393) ، رابطه بین خودتوصیف گری بدنی و مهارت های ارتباطی با رضایت زناشویی معلمان زن متاهل ،پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ،دانشگاه آزاد اسلامی رشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0