ورزش دربیماری پارکیسون

تمرینات مرتب ورزشی، شامل یوگا، تای چی  و رقص درمانی می­توانند موجب حفظ و بهبود تحرک، انعطاف­پذیری و دامنه حرکت بیمار شوند. غالباً پزشکان و فیزیوتراپیست­ها تمرین­های پایه، مانند بالا آوردن انگشتان پا در هر قدم، حمل یک کیف نسبتاً سنگین به منظور کاهش خم شدگی بدن به یک طرف و تمرین جویدن محکم و حرکت دادن غذا در داخل دهان را توصیه می­کنند. قبل از انجام ورزش، باید بیمار از پزشک معالج خود برای این کار مجوز بگیرد. پزشک متخصص قلب و ارتوپد معمولاً باید در این باره تصمیم بگیرند. بهتر است ورزش به صورت هوازی و در مدت­های کوتااه­تر (10 تا 20 دقیقه) آغاز شود و حداکثر به 60 دقیقه، 3 تا 5 روز در هفته برسد. دوچرخه سواری و شنا به ویژه برای افراد مبتلا به مشکلات مفصلی و تعادلی مناسب هستند.

برای تمرینات قلبی عروقی از دوچرخه ثابت، ارگومتری ساق و بازو، قایق­رانی، شنا و پیاده­روی استفاده می­شود. قبل از انجام تمرینات مربوط به انعطاف­پذیری بدن، بیمار باید بدن خود را با استفاده از نرمش­های مخصوص گرم کند. سرد کردن بدن پس از انجام تمرینات نیز ضروری است. تمرینات باید با تمرکز بر گروه­های عضلانی اصلی مانن عضلات لگن، شانه و ساق پا انجام شوند. هر ورزش کششی باید 3 تا 5 بار، هر یک به مدت 10 تا 12 ثانیه انجام شود و در حین انجام آنها باید از تمرین‌های تنفسی استفاده نمود یعنی باید در هنگام کشش، بیمار نباید جست و خیز کند. انجام فعالیت­های روزمره به ساده­شدن آنها کمک می­کند. تمرین نشستن بر روی صندلی و برخاستن از آن، خارج شدن از بستر، راه رفتن سریع و چرخش بدن باید به طور مرتب انجام شود.

 اگر چه باید تمام گروه­های عضلانی به وسیله وزنه­های سبک تقویت شوند. ولی در این کار باید بر عضلات بازکننده مفاصل تمرکز نمود. برنامه این کار باید به وسیله فیزیوتراپیست تعیین شود. وزنه­های سبک (حدود یک کیلوگرم) را که می­توانند از جعبه صابون یا بطری شامپو و غیره ساخته شده­باشند می­توان 10 بار بالا و پایین برد و به تدریج میزان آن را به 2 تا 3 دوره­ی 10تایی در روز و به صورت 3 روز در هفته افزایش داد. باید در هر روز بر یک گروه از عضلات تمرکز نمود و در روز بعد بر روی عضلات دیگر کار کرد.

  • عضلات بازکننده اصلی عبارتند از:
  • عضلات ساق و مچ پا: بازکردن و بالا آوردن انگشتان
  • عضلات ران و زانو: باز کردن و بالا آوردن زانو
  • عضلات باسن: چمباتمه زدن/ بالا آوردن ساق
  • عضلات پشت (مهره­ها)
  • عضلات بالای بازو و آرنج: کشیدن عضله تمرینات مرتب ورزشی، شامل یوگا، تای چی  و رقص درمانی می­توانند موجب حفظ و بهبود تحرک، انعطاف­پذیری و دامنه حرکت بیمار شوند. غالباً پزشکان و فیزیوتراپیست­ها تمرین­های پایه،سه سر بازو

درمان­های جراحی:

در بعضی از موارد بیماری پارکینسون، چنانچه درمان دارویی بی اثر باشد ممکن است عمل جراحی ضرورت یابد. پس از 5 تا 10 سال درمان با ال- دوپا، تحمل اغلب بیماران نسبت به درمان دارویی کاهش می­یابد و دوره­های «خاموش- روشن» تکرار می­شوند. در بسیاری از بیماران، درمان دارویی به طور فزاینده دشوار می­شود و یافتن رژیم دارویی­ای که بتواند بدون ایجاد عوارض جانبی، بیماری را به خوبی کنترل کند تقریباً غیر ممکن خواهد شد.

 در تعدادی از این بیماران باید عمل جراحی با تمرکز بر Gpi یا STN انجام شود. در صورت وجود شواهد زوال عقلی یا دیگر اختلالات شناختی، اختلالات تکملی و بیماری سیستمیک جدی و نیز در سن بالا، انجام جراحی ممنوع است.

 اگرچه پالیدوتومی ؛ نوعی جراحی که برای ایجاد ضایعاتی در گلوبوس پالیدوس انجام می­شود و تالاموتومی ، نوعی جراحی که به منظور تخریب مجزای گروه­های اختصاصی سلول­ها در داخل تالاموس انجام می­شود,  بطور گسترده در سال­های دهه 1950 انجام می­شدند با روی کار آمدن لوو دوپا در دهه 1960، این اعمال جراحی متروک شدند. اما استفاده از جراحی به دلیل آنکه بسیاری از بیماران با گذشت 5 سال از درمان، دار نوسان­های حرکتی و دیس کینزی دارویی قابل ملاحظه می­شد دوباره احیا شد.

استفاده از عمل جراحی عضو برداری مانند پالیدوتومی یا تالاموتومی با روی کار آمدن عمل تحریک عمقی مغز  (DBS) تا حد زیادی کاهش یافت و به بیمارانی اختصاص داده شد که به دلایل طبی و اقتصادی قادر به استفاده از DBS نیستند. DBS کمتر تهاجمی است و نسبت به عضوبرداری برگشت­پذیرتر است. امروزه DBS به وسیلۀ سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تأیید شده است. در DBS، الکترودهایی در داخل مغز قرار داده می­شود. این الکترودها به وسیلۀ الکتریکی کوچکی موسوم به مولد ضربان متصل می­شوند که می­توان آن را از خارج برنامه­ریزی کرد. این وسیله الکتریکی در قفسه سینه بیمار (در زیر ترقوه) کاشته می­شود. DBS می­تواند نیاز به مصرف لوو دوپا و داروهای مرتبط به آن را کاهش دهد که این موضوع موجب کاهش حرکات غیر ارادی (دیس کینزی) ناشی از لوو دوپا می­شود. همچنین DBS به کاهش نوسان­های نشانه­ها و کاهش لرزش، آهسته شدن حرکات و مشکلات راه رفتن کمک می­کند. برای آنکه DBS به خوبی مؤثر واقع شود باید دستگاه محرک را بدقت برنامه­ریزی کرد. باتری دستگاه باید هرچند سال یک باره با عمل جراحی تعویض شود.

  پیوندهای سلولی تولید کننده دوپامین کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پارکینسون را بهبود نبخشیده­اند هر چند مواردی از بهبود کیفیت زندگی در بیماران زیر 60 سال دیده شده است. یک مشکل مهم، آزاد شدن مقادیر بیش از حد دوپامین به وسیله بافت پیوندی است که این موضوع، موجب بروز دیستونی می­شود. بررسی­های به عمل آمده در میمون­های سبز آفریقایی نشان داده­اند که ممکن است در آینده، استفاده از سلول­های بنیادی، بدون ایجاد دیستونی، فواید مشابهی به دنبال داشته باشد.

مواد غذایی:

مواد غذایی در مطالعات بالینی مورد استفاده قرار گرفته­اند و به طور گسترده در بیماران مبتلا به پارکینسون به منظور درمان نسبی یا کاهش روند بیماری به کار می­روند. ال- تیروزین پیش­ساز ال- دوپا می­تواند 7% از نشانه­های بیماری را کاهش دهد. آهن به صورت فرّو,  که فاکتور اساسی بیوسنتز ال- دوپا است در 110 بیمار مورد مطالعه موجب تسکین 10 درصدی و 60 درصدی نشانه­ها شد. کوآنزیم­ها و پیش­سازهای کوآنزیم­های پیریدوکسین، NADH و THFA که در بیوسنتز دوپامین دخالت دارند از آثار محدودتری برخوردار هستند. دوزهای بالای ویتامین C و ویتامین E به طور شایع به وسیله بیماران مورد استفاده قرار می­گیرد زیرا این ویتامین­ها از نظر تئوری، آسیب سلولی موجود در پارکینسون را کاهش می­دهند. اخیراً کوآنزیم­های Q10 و MitoQ نیز مورد استفاده قرار گرفته ­اند.

منبع

برقی ایرانی،زیبا(1392)، اثر بخشی شناخت_رفتار درمانگری سالمندی(CBTO)بربهبود نشانه­های مرضی، همبسته­های شناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0