هفتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های علمی ایران و بلاروس، اوایل سال آتی برگزار می‌شود

در دیدار یوری ایوانوویچ لازارچیک سفیر جمهوری بلاروس در ایران با دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد؛ هفتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های علمی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس، اوایل سال آتی در ایران برگزار می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در این دیدار با بیان اینکه برای کشور بلاروس جایگاه خوبی در روابط بین‌المللی قائل هستیم اظهار داشت: در زمینه‌های بین‌المللی و مسائل سیاسی منطقه‌ای هماهنگی‌های خوبی همواره داشته‌ایم و همچنین فعالیت‌های تجاری و ارتباطات اقتصادی خوبی بین دو کشور بوده؛ هر چند در این بخش امکان توسعه وجود دارد.
وی افزود: در روابط بین‌المللی، بخصوص اقتصادی، هدف‌مان آن است که در ظرفیت‌های کشورهای دوست بیشتر حضور یابیم و از تمرکز روابط اقتصادی روی کشورهای خاص پرهیز کنیم.
دکتر غلامی بر توسعه روابط متقابل بین ایران و بلاروس تأکید کرد و گفت: در زمینه‌های علم و فناوری با توجه به جایگاه مطلوب مجموعه‌های علمی جمهوری اسلامی ایران و همچنین ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها و مراکز علمی بلاروس، زمینه همکاری‌های بیشتر وجود دارد.
وی هماهنگی‌ها و تفاهم‌نامه‌های چند سال اخیر بین ایران و بلاروس را حرکت‌های خوبی توصیف کرد و افزود: نیازمند آن هستیم که مقداری تحرک در این زمینه اتفاق بیفتد.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: در برنامه‌های جدید از روسای دانشگاه‌های کشور برای همکاری‌های علمی و فناوری با کشورهای هدف استفاده می‌کنیم.
وی برگزاری کنکور فنی و علمی مشترک را بخش مهمی از همکاری‌های بین دو کشور ایران و بلاروس دانست و بر همکاری بین پارک‌های علم و فناوری تأکید کرد و گفت: در زمینه مبادله فناوری‌های نوین می‌توان قدم‌های مؤثری برداشت.
وزیر علوم افزود: علاقه‌مندیم دانشجویان بلاروس در زمینه‌های مورد علاقه خود در ایران به تحصیل بپردازند؛ بخصوص در زمینه‌های زبان فارسی، ایران‌شناسی و تاریخ تأکید و آمادگی همکاری بیشتری وجود دارد.
دکتر غلامی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم ارتباطات علمی و فناوری بین دو کشور محکم و ادامه‌دار باشد باید استادان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشگاه‌ها را به کار مشترک برسانیم افزود: هر دو کشور باید کمک کنیم رفت و آمدها آسان و سریع انجام شود و همکاری‌های بین مراکز علمی‌مان نیز کاملاً مشخص و زمان‌بندی شده مورد حمایت قرار گیرد.
دکتر غلامی درخصوص هفتمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های علمی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس گفت: اعتقاد دارم هر چه تفاهم و توافق در نشست‌های قبلی بوده، بررسی شود و در صورت تحقق به عنوان موفقیت قلمداد گردد و اگر هم مانعی بوده مرتفع شود تا در نشست آتی به برنامه‌های جدید بپردازیم.
وی خاطرنشان کرد: خوشحال خواهیم شد که وزیر علوم کشور بلاروس را در این نشست میزبانی کنیم و برنامه‌های مورد نظر را مجدداً برای یک دوره دو ساله تنظیم کنیم.
لازارچیک سفیر جمهوری بلاروس در ایران با اشاره به برگزاری ششمین کمیسیون مشترک همکاری‌های علمی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس که در تابستان سال ۲۰۱۶ برگزار شد، اظهار داشت: تحقق اهداف و پروتکل‌هایی که در این نشست تدوین شده دارای اهمیت است.
وی افزود: در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین بلاروس و ایران، نقشه راهی برای سال‌های ۲۰۲۰۲۰۱۸ تدوین شده که بر اساس آن همکاری‌های متقابل را به منظور تحقق اهداف به پیش ببریم.
لازارچیک عنوان کرد: مطابق توافقات صورت گرفته، باید کنکور فنی و علمی در ایران و بلاروس برگزار شود؛ برای شرکت در این کنکور، بازه زمانی یک ماهه درنظر گرفته شده و پس از دریافت درخواست‌ها و بررسی آنها از سوی هر کشور، می‌توان به علاقه‌مندی طرفین و به رسمیت شناختن اسناد آموزش و مسائل با اهمیت دست یافت.
وی افزود: پس از آن هر کشور می‌تواند تصمیم بگیرد که چه کنکور و رقابتی برگزار شود و تصمیمات فی‌مابین نیز می‌تواند در هفتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های علمی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس اتخاذ شود.
سفیر جمهوری بلاروس در ایران همچنین خواستار انعقاد تفاهم‌نامه درخصوص به رسمیت شناختن مدارک و اسناد تحصیلی و آموزشی بین دو کشور شد.
دکتر حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی نیز در این دیدار اظهار داشت: برای همکاری‌های فی‌مابین ایران و بلاروس، در سطح نظارت و سیاست‌گذاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در سطح اجرایی یک دانشگاه در کشورمان تعیین شده و این ساختار در بلاروس نیز باید شکل گیرد تا بتوان اهداف نقشه راه را پیش ببریم.
وی افزود: محورهای مدنظر کنکور فنی و علمی در ایران نیز تا چند روز آینده مشخص خواهد شد.
ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷

منبع:سایت وزارت علوم/تحقیقات و فناوری

7 ابان 1397

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0