نگرش کاربران اینترنت

عوامل متعددي در استفاده از اينترنت مؤثرند كه نگرش­هاي كاربران بخش مهمي از آن است. با اين وجود در بين گروه­هاي مختلف مورد مطالعه نگرش نسبت به اينترنت مثبت ارزيابي شده و بين خودکارآمدي و تجربه استفاده از رايانه و اينترنت و نگرش نسبت به اينترنت و رايانه رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. نتيجه کلي اين­که هرچه ميزان تجربه واستفاده ازاينترنت و رايانه بيشتر باشد اضطراب اينترنتي و رايانه­اي کاهش يافته و نگرش کاربران نسبت به اينترنت افزايش مي­يابد.

درک انسان از خودکارآمدي بر الگوهاي تفکر، انگيزش، عملکرد و برانگيختگي هيجاني تأثير مي­گذارد. با توجه به مفهوم کلي خودکارآمدي رايانه و منابع اصلي کاهش و افزايش آن مي­توان اين نتيجه را گرفت که افراد احساس راحتي بيشتري هنگام کار با رايانه و اينترنت خواهند کرد و در پي آن اضطراب رايانه و اينترنت کاهش مي­يابد.سرعت خيره کننده پيشرفت فناوري اطلاعات و ارتباطات، روش­هاي زندگي بشر را بطور شگفت­انگيزي تحت تأثير قرار داده­است، به­طوري که رواج گسترده استفاده از وب سايت­ها در مدارس و خانه ­ها باعث شده که آموزش و يادگيري از طريق اينترنت به يک روش معمول فراگيري تبديل شود.

در همه­ي محيط­ها، به خصوص محيط­هاي آموزشي، وجود کاربراني که اين فناوري را به کار گرفته، بايستي نقش مهمي در استفاده از فناوري ايفا مي­کنند، و با توجه به اين که کتابداران و دانشجويان اين رشته به طور چشمگيري از اينترنت و رايانه استفاده مي­کنند بررسي و تعيين نگرش نسبت به اينترنت و رابطه­ي آن با سازه­هايي مانند احساس خودکارآمدي، اضطراب اينترنت و تأثير آن در مدت زمان و کيفيت استفاده از اينترنت در بين اين قشر از کاربران اينترنت، ضروري به نظر مي­رسد.

جهت‌دهنده تحقيق حاضر درخصوص سنجش نگرش‌هاي كاربران اينترنت و همچنين موضوع اضطراب اينترنتي،احساس خودكارآمدي در استفاده از اينترنت، لذت‌بخش بودن اينترنت و مفيد دانستن اينترنت است. در راستاي چارچوب نظري تحقيق درخواهيم يافت عوامل متعددي در استفاده از اينترنت مؤثرند كه نگرش‌هاي كاربران بخش مهمي از آن است.علاوه بر نگرش كاربران نسبت به اينترنت، مي‌توان از موضوع خودكارآمدي در استفاده از اينترنت، لذت‌بخش بودن اينترنت، مفيد دانستن اينترنت، و اضطراب اينترنتي نيز سخن به ميان آورد. اهميت، جايگاه و چگونگي استفاده از رايانه، اينترنت و فناوري اطلاعات، يكي از زمينه‌هاي پژوهشي و نظري در تحليل‌هاي اجتماعي تلقي شده و حوزه‌هاي جديد نظري و پژوهشي در علوم اجتماعي نوين را به خود اختصاص داده است.

برخي‌ از صاحبنظران، دوره‌ حاضر را به عصر رايانه و اينترنت تشبيه‌ مي‌كنند. متناسب‌ با نفوذ رايانه و اينترنت در عرصه‌هاي‌ مختلف‌ حيات‌ اجتماعي‌، هر يك‌ از افراد جامعه‌ از تجربه‌ عملي‌ كوتاهي‌ با رايانه و اينترنت برخوردار هستند. محاسبات‌، عمليات‌‌ بانكي‌ و ديگر سازوكارهاي‌ رايانه‌اي، معرف‌ تجربه عملي‌ مذكور تلقي‌ مي‌شوند. بنابراين، افراد متناسب با‌ تجارب خود داراي‌ واكنش‌هاي‌ مثبت‌ و منفي ‌نسبت‌ به‌ رايانه و اينترنت هستند و‌ محققان، موضوعات‌ مذكور را در قالب‌ نگرش‌هاي افراد نسبت‌ به‌ رايانه و اينترنت مورد سنجش‌ قرار مي‌دهند.

منبع

صادقي،محبوبه(1390)، تأثير دوره کارشناسي بر نگرش دانشجويان کتابداري و اطلاع­رساني دانشگاه­ها،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه اصفهان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0