نقش عوامل مختلف در برابر حقوق دانش آموز

نقش پدر و مادر

مهمترين وظيفه در تعليم و تربيت اوليه و آمادگي کودک جهت آموزش حق و حقوق به عهده والدين مي باشد. يکي از مهمترين وظايف هر زوجي داشتن اطلاعات و آگاهي از فرزنددار شدن است. اين آگاهي ها از زمان تشکيل نطفه شروع شده تا دوران بارداري و حتي بعد از تولد ادامه دارد. کسب اين آگاهي ها در داشتن فرزندي سالم از لحاظ جسمي و روحي بسيار موثر خواهد بود. کودک که به دنيا مي آيد تحت آموزش ها و اطلاعات پدر و مادر و ديگر افراد جامعه قرار مي گيرد و اين وظيفه تا آن اندازه مهم مي باشد که هر قدر سرمايه گذاري در اين خصوص صورت گيرد به نظر باز هم نياز مي باشد. از طرفي واقف هستيم حقوق کودک طبق قوانين جهاني مشخص است، سوالي که مطرح مي شود اين است که آيا برخورد همه افراد جوامع مختلف نسبت به احقاق حقوق کودک يکسان است؟متاسفانه با واقعيت هاي موجود جوامع مشاهده مي شود اکثرا جواب منفي است و لذا وظيفه اوليه پدر و مادر که داشتن فرزندي صالح مي باشد مشخص و پررنگ تر مي گردد. نقش پدر و مادر را در ايجاد فرزندي صالح و سالم از لحاظ جسمي و روحي را به اين نکته بسنده مي کنيم که مهمترين وظيفه مي باشد.

نقش مدرسه

بعد از مرحله تولد و نقش پدر و مادر بر روند جسمي و روحي کودک، مهمترين وظيفه در جهت آموزش و رعايت مسائل حقوقي کودک را مدارس به عهده دارند. منظور از مدارس، خدمتگزار و مدير و کارکنان و معلمين و هر فردي است که با دانش آموز سروکار دارد.

جامعه

بعد از نقش پدر ومادر وعوامل مدرسه در رعايت و آموزش حقوق کودک نقش جامعه مطرح مي باشد. وظيفه جامعه در شکل گيري و ميزان اثرگذاري در آموزش و حقوق کودک در زمينه هاي مختلف مي باشد که به قسمت هايي از آن اشاره مي گردد؛

  1. حق داشتن واستفاده از اماکن ورزشي و تفريحي (به تعداد لازم و کافي در هر منطقه
  2. حق داشتن و استفاده از اماکن هنري مثل فرهنگسراهاي هنري
  3. حق داشتن و استفاده از اماکن فرهنگي شامل کتابخانه هاي عمومي
  4. حق داشتن احساس امنيت، منع کودک آزاري، گروگان گيري کودکان، استثمار کودکان، به کارگيري شغل هاي سخت و سنگين از کودکان با حداقل دستمزد و…
  5. حق استفاده از امکانات تامين اجتماعي در صورت بروز محروميت ها و…

در خصوص مسائل جامعه و ميزان اثرگذاري آن بر افراد جامعه و خصوصا کودکان، مطالب زياد و بسيار مهم مي باشد

منبع

داداش پور، اصغر(1392)، بررسی میزان اشنایی معلمان با حقوق دانش آموزان و رابطه آن با رضایت از تحصیل در میان دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر ارومیه، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0