نحوه پذیرش دانشجو دکتری

در برخی کشورها قوانین پذیرش دانشجوی دکترا، سخت و در برخی دیگر، غیر­رسمی و بدون قاعده خاص بوده و دانشجو با یافتن یک استاد راهنما، می­تواند دوره دکترا را شروع نماید. حتی در بعضی کشورها ورود به دوره دکترا بدون نیاز به گذراندن مقاطع قبلی، امکان­پذیر است. در ایران پذیرش دانشجوی دکترا با برگزاری آزمون چند­مرحله­ای زبان انگلیسی، آزمون کتبی و مصاحبه همراه بوده و رقابت سنگینی بر آن حکمفرماست. از نظر وضعیت شغلی و هزینه تحصیل، در بعضی کشورها دانشجو همانند یک عضو هیئت علمی جزء، به امور آموزشی و پژوهشی گروه کمک کرده و از بعضی مزایای یک عضو هیئت علمی برخوردار است اما حقوق دریافت نمی­کند.

در برخی دیگر، طی یک قرارداد در قبال فعالیت­های آموزشی پژوهشی به دانشجو حقوق پرداخت می شود. در بعضی کشورها کلیه هزینه­های تحصیل دانشجو در قالب شهریه از دانشجو دریافت می­گردد.اعطای وام یا بورس تحصیلی نیز در بسیاری کشورها دیده می­شود. تحصیل پاره­وقت برای کارکنان مؤسسات و تأمین هزینه تحصیل توسط آن مؤسسات نیز رایج است. در کشور ما برای اکثر دانشجویان دکترا تحصیل رایگان بوده و در قبال حضور تمام وقت دانشجو و مشارکت وی در امور آموزشی و پژوهشی گروه، حقوق پرداخت می گردد.

در ایران آموزش دکترا از همان ابتدا مبتنی بر درس بوده است. در دو دهه گذشته تربیت دانشجویان دکترا در کشور با هدف تامین هیئت علمی دانشگاه­ها صورت گرفته و غالب فارغ­التحصیلان آن جذب دانشگاه­ها شده­اند. ظرفیت محدود پذیرش دانشجوی دکترا، فرار مغزها را تشدیدکرده و با کاهش نیاز بسیاری دانشگاه­های کشور به اعضای هیئت علمی، مشکل اشتغال به دانش آموختگان دکترا کشور نیز در حال سرایت است. از طرف دیگر رویکرد تربیت دکترا در کشور در جهت رفع نیازهای جامعه نیست. ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و بخش عمده تولیدات علمی کشور معطوف به تولید، افزایش ثروت و توسعه پایدار اقتصادی نمی­باشد.

آزمون دکتری(Ph.D) بصورت نيمه متمركز به منظور تأمين اهداف زير برگزار ميگردد:

  • عدالت آموزشي و فرصت برابر براي متقاضيان ورود به دوره دكتري
  • سنجش علمي داوطلبان ورود به دوره دكتري
  • ايجاد وحدت رويه و هماهنگي دانشگاه با سياستهاي وزارت علوم در پذيرش دانشجو
  • كمك به دانشگاه براي پذيرش دانشجويان مستعد در دوره دكتري
  • كمك به مؤسسات و وزارتخانه ها جهت ارزشيابي متقاضيان استخدام آنها
  • كاهش هزينه اجراي آزمو نهاي موازي و جلوگيري از اتلاف منابع
  • جلوگيري از شركت متعدد داوطلب در آزمو نهاي مختلف

امروزه سرمايه هاي فكري بيش از هر زمان ديگر به عنوان اصلي ترين سرمايه در هر كشور شناخته مي شوند و در قالب سرمايه انساني، سرمايه اجتماعي و سرمايه سازماني خود را آشكار مي سازند. جامعه امروز مجموعه اي از سازمان ها است كه در بهترين شكل تحت عنوان سازمان هاي علمي تبلور مي يابند. از جمله ويژگي هاي اين سازمان ها وجود حساسيت زياد آنها به محيط و برقراري ارتباطسازنده با آن است، و دانشگاه ها به عنوان اصلي ترين مراكز علمي كشورمي بايست در اين راستا پيشگام باشند.

بررسی نتایج حاصل از مرور ساختار­یافته مدل­های مختلف آموزش دکترای تخصصی در کشورهای برتر دنیا نشان می­دهد که مدل غالب تربیت دانشجو، مدل پژوهش محور است؛ هر­چند قوانین و نحوه پیاده­سازی این مدل درکشور­های مختلف متنوع بوده و دست­خوش تحولاتی شده است. این نکته نیز قابل ذکر است که حتی در معدود دانشگاه­هایی هم که از نظام­های آموزشی غیر از مدل پژوهش­محور استفاده می­شود، شاخص­های درس­محور کم­رنگ گردیده­اند. با در­نظر­گرفتن این موضوع که در اکثر این دانشگاه­ها هدف از تحصیلات تکمیلی و خصوصا تحصیل در دوره دکترای تخصصی، تربیت پژوهشگران توانا درگرایش­های خاص رشته­ای است که توامندی گسترش مرز­های دانش را داشته باشند، گرایش به مدل پژوهش­محور که با تنوع زیاد در بهره­گیری از این مدل­ها همراه گردیده است قابل توجیه است.

در این میان روشن بودن و شفاف­سازی وظایف اساتید، دانشجویان و سایر افرادی که با تحصیلات تکمیلی در ارتباط هستند همچون کمیته­های تحصیلات تکمیلی سبب حرکت این دانشگاه­ها به سمت تربیت پژوهشگران با قابلیت­ها و توامندی­های قابل قبول شده است. هر­چند این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که در قریب به اتفاق این دانشگاه­ها اختیارات اساتید راهنما بسیار گسترده است. در تمامی دانشگاه­های مورد بررسی پیش­شرط پذیرش دانشجو، حتی در دوره­های درس­محور، انتخاب دانشجو برای تحصیل در دوره دکترای تخصصی توسط استاد راهنما است. البته نباید از نظر دور داشت که تنها افرادی می­توانند راهنمایی پایان-نامه دوره دکترای تخصصی را بر­عهده بگیرند که دارای سطح علمی بالا باشند و یا به درجه استادی رسیده باشند. اختیارات اساتید راهنما تا به آنجا است که انتخاب دروس اختیاری، ارزیابی دوره­ای و میزان پیشرفت دانشجو، اجازه دفاع از پایان­نامه و حتی ممانعت از ادامه تحصیل نیز با نظر مستقیم استاد راهنماست.

منبع

احمدی سرشت،زکیه(1391)، شیوه های پذیرش دانشجوی دکتری،پایان نامه کارشناسی ارشد،رشته سنجش واندازه گیری،دانشگاه روانشناسی وعلوم تربیتی علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0