میزان نگهداشت وجه نقد

در ادبیات مالی سه مدل نظری (تئوری) بابت تصمیم­گیری­ها در میزان نگهداشت وجه نقد ارائه شده است: مدل تجاری، مدل نظم رتبه­ای و مدل جریان نقدی آزاد.بوسیله مدل تجاری حد مطلوب (بهینه) از میزان نگهداشت وجه نقد شرکت بیان می­شود و این تصمیم­گیری با استفاده از نگه داشت وجه نقد از، مقایسه منافع و مخارج نهایی حاصل می­شود. میزان نگهداشت وجه نقد احتمالاً بوسیله آشفتگی­های مالی، محدود شدن سرمایه­گذاری­ها بوسیله فقدان منابع مالی و به حداقل رساندن هزینه­های جمع­آوری منابع، کاهش می­یابد. بهرحال هزینه میزان نگهداشت وجه نقد، هزینه فرصت سرمایه­گذاری در دارایی‎های نقد، می­باشد.

مدل نظم رتبه­ای توسط مایرز و ماجلوف در سال 1984 فرموله شده است، مایرز در 1984 استدل می­کند که شرکت­ها از فرصت­های سرمایه­گذاری از منابع ایجاد شده داخلی، و سپس بدهی­های با ریسک (خطر) پائین و نهایتاً از حقوق صاحبان سهام، به­طوری که موجب کاهش هزینه­های عدم تقارن اطلاعاتی و
هزینه­های مالی شود، تامین مالی را انجام دهند. این مدل پیشنهاد می­کند که وجه نقد مورد استفاده به عنوان حایلی بین سود انباشته و شرایط سرمایه­گذاری باشد، و شرکت نسبت به سطوح نقدی خود هدفی ندارد.

تئوری مدل جریان نقدی آزاد توسط جنسن در سال 1986 مطرح و آن ادعا دارد که مدیریت انگیزه دارد وجه نقد را تحت کنترل خویش نگهدارد و خود بر سرمایه­گذاری تصمیم­گیری کند که شاید بنفع سهامداران نباشد. در این مدل، با استفاده از ارزش فعلی جریان نقد آزاد، ارزش حقوق صاحبان سهام محاسبه می­گردد. جریان نقد آزاد، مازاد سود خالص پس از کسر هزینه مالی بدهی­های کوتاه مدت و بلندمدت (اصل و فرع)، مالیات، سودهای اعلام شده متعلق به سهامداران عادی است.

 هر چند مدیران و سهامداران دیدگاه متفاوتی درباره میزان نگهداشت وجه نقد دارند اما می­توان گفت میزان نگهداشت وجه نقد مانند یه شمشیر دولبه می­باشد و انگیزه­های متفاوتی در آن دخیل است. انگیزه­های نگهداشت وجه نقد؛ انگیزه­های معاملاتی، انگیزه­های محافظه­کارانه (احتیاطی)، انگیزه­های تهاجمی (سوداگرانه)، انگیزه­های نمایندگی و انگیزه­های مالیاتی می­باشند.

عوامل تعیین کننده میزان نگهداشت وجه نقد

عواملی نظیر فرصت­های رشد که مطالعات قبل رابطه مثبت بین آن و میزان نگهداشت وجه نقد را نشان می‎دهد،  اندازه شرکت دیگر عامل مهم در میزان نگهداشت وجه نقد می­باشد، احتمال آشفتگی مالی که تحقیقات حال حاضر دو دیدگاه مختلف را درباره آشفتگی­های مالی و میزان نگهداشت وجه نقد بیان می­کنند. کیم و همکاران در سال 1998 بیان دارند که شرکت­های با میزان وجه نقد پائین آنها احتمالاً دچار آشفتگی مالی خواهند شد. با این حال، فریا و ویلا وزکن یان می­کنند شرکت­ها با آشفتگی مالی تمایل به افزایش در میزان وجه نقد نگهداری شده دارند برای کاهش از خطرات احتمالی.

 اهرم مالی نسبت بدهی ممکن است بر دارایی نقدی شرکت اثر داشته باشد. مطالعات تجربی قبلی نشان می‌دهد که  با افزایش اهرم مالی شرکت­ها میزان سطح­های نقدی کاهش می­یابد. سررسید بدهی در تصمیم‌گیری شرکت­ها در میزان دارایی­های نقدی­شان موثر هستند. بدهی به بانک­ها تِرول و سولانو شاره دارند ”بدهی بانک­ها، با موسسات مالی بوسیله در نظر گرفتن سطوح بدهی در ارتباط است که شرکت­ها می­بایست بانک­هایشان را حفظ نمایند“. گردش وجه نقد، چرخه تبدیل وجه نقد، دارایی نقدی (خالص سرمایه در گردش) ، انحراف معیار (سیگما) صنعت انحراف معیار صنعت شرکت­ها ریسک گردش وجه نقد شرکت­ها ارزیابی می­کند.

حساب­های دریافتنی، موجودی کالا، حساب­های پرداختنی، روزهای فوق العاده فروش (DOS) که مقدار متوسط ​​زمانی که شرکت حساب­های دریافتنی را نزد خود نگهداری می­کند، اندازه­گیری می­نمائید، روزهای فروش موجودی کالا (DSI) مقدار متوسط ​​زمانی که شرکت موجودی کالا را نزد خود نگهداری می­کند، اندازه­گیری می­نمائید، روزهای فوق­العاده پرداختنی (DPO) مقدار متوسط ​​زمانی که شرکت حساب­های پرداختنی را نزد خود نگهداری می­کند، اندازه­گیری می­نمائید.

چرخه تبديل وجه نقد (CCC)

چرخه تبدیل وجه نقد نشان دهنده ی مدت زمانی است که وجه نقد برای تولید یک قلم محصول به مصرف فرایند عملیاتی شرکت میرسد .از زمان تحصیل موجودی کالا تا زمان پرداخت وجه آن را ” دوره پرداخت حسابهای پرداختنی” می‏نامند. از زمان پرداخت وجه نقد جهت خرید موجودی کالا تا زمان دریافت ما به ازای فروش موجودی کالا را « چرخه پرداخت وجه نقد» می‏نامند. قابل توجه است که چرخه تبدیل وجه نقد تفاوت بین چرخه عملیات و دوره‏ی پرداخت حسابهای پرداختنی است: دوره پرداخت حسابهای پرداختنی- چرخه عملیات = چرخه تبدیل وجه نقد بنابراین چرخه تبدیل وجه نقد مساوی است با: دوره پرداخت حسابهای پرداختنی- دوره وصول حسابهای دریافتنی+ دوره‌گردش‌موجودی‌کالا

مدیریت نقدینگی در واقع منعکس‌کننده مدیریت داراییها و بدهیهای کوتاهمدت است و نقش حیاتی در موفقیت مدیریت بنگاه اقتصادی بازی می‌کند. اگر شرکت نتواند نقدینگی خود را به‌نحو مطلوب مدیریت کند ممکن است داراییهای جاری شرکت نتواند پاسخگوی بدهیهای جاری آن باشد. در نتیجه شرکت مجبور به پیدا کردن منابع خارجی برای پرداخت بدهیهای کوتاهمدت خود در زمان سررسید می‌شود. جوز درباره اهمیت «مدیریت وجه نقد» اعتقاد دارد که ” شرکتهای دارای سابقه درازمدت درخشانی که ترازنامه‌های صحیح و پاکی دارند، اگر مدیریت نقدینگی خوبی نداشته باشند قادر به پرداخت دیون خود نخواهند بود”. روش مناسب برای ارزیابی نقدینگی شرکتها،«چرخه تبدیل وجه نقد» است که مدت زمان بین پرداخت به‌منظور خرید موجودیهای کالا یا مواد اولیه تا جمع‌آوری مطالبات ناشی از فروش به مشتریان را محاسبه می‌کند. چرخه تبدیل وجه نقد مقیاسی پویا برای «مدیریت وجه نقد در گردش» است که به‌طور همزمان با استفاده از ارقام ترازنامه و صورت سودوزیان، مقیاسی مبتنی بر زمان می‌سازد .

اگرچه تجزیه‌وتحلیل چرخه تبدیل وجه نقد به تنهایی می‌تواند مفید باشد، اما شاخص صنعت به‌منظور ارزیابی عملکرد این چرخه و پیش‌بینی فرصتها به‌منظور بهبود آن، برای شرکتها بسیار تعیین‌کننده است. نظر به اینکه مدت زمان این چرخه برای صنایع مختلف متفاوت است، بنابراین مقایسه شرکتهایی که در یک صنعت فعالیت می‌کنند، روش صحیحی به‌شمار می‌آید. در کتابهای علوم مالی از چرخه تبدیل وجه نقد به‌عنوان معیاری برای مفهوم «مدیریت سرمایه در گردش» نام برده می‌شود،

هميت چرخه تبديل وجه نقد

مدیریت سرمایه در گردش یکی از حوزه های مهم در مدیریت مالی و مدیریت سازمانها به حساب می آید زیرا بطور مستقیم نقدینگی و سودآوری شرکتها را تحت تاثیر قرار می دهد. هرگونه تصمیمی که در این بخش توسط واحد تجاری اتخاذ می‏شود اثرات شدیدی بر روی بازدهی عملیاتی واحد تجاری می‏گذارد که بر ارزش شرکت ونهایتا ثروت سهامداران اثرگذار خواهد بود. یک معیار رایج، مفید و جامع برای سنجش مدیریت سرمایه در گردش که به طور گسترده ای در ادبیات استفاده شده، چرخه تبدیل وجه نقد، است. چرخه تبدیل وجه نقد مؤلفه اصلی مدیریت سرمایه در گردش به حساب می‏آید که در برگیرنده، مدت زمان وصول مطالبات، مدت زمان نگهداری موجودی کالا و مدت زمان پرداخت حسابهای پرداختنی می‏باشد. هرچه چرخه تبدیل وجه نقد طولانی‏تر باشد، سرمایه گذاری بیشتری درسرمایه در گردش انجام شده است. چرخه نقدی طولانی ممکن است سودآوری را افزایش دهد، زیرا منجر به افزایش فروش می‏گردد. با این وجود اگر هزینه های سرمایه گذاری بیشتر در سرمایه در گردش، از منافع حاصل از نگهداری موجودی بیشتر یا اعطای اعتبار تجاری بیشتربه مشتریان فراتر باشد، سودآوری واحد تجاری ممکن است با افزایش چرخه نقدی کاهش یابد. مدیران می توانند با کاهش چرخه نقدی در حد معقول سودآوری شرکت را افزایش دهند.

مفاهيم اصلی چرخه تبديل وجه نقد

  • نقدينگی

چرخه تبديل وجه نقد شامل اقلامی است که طی يک دوره مالی یا يک چرخه عمليات به وجه نقد تبديل می‏شوند، بنابراين ارتباط تنگاتنگی با وجه نقد و نقدينگی دارد. نقدينگی به ميزان سرعت و سهولت تبديل یک دارايی به وجه نقد اشاره دارد. نقدينگی دو بعد دارد: سهولت تبديل به نقد و عدم کاهش قیمت با هدف فروش سریعتر دارایی. اگر قیمت یک دارایی را به مقدار مناسبی کاهش دهیم، می‏توانیم به سرعت آن را به نقد تبديل کنیم. به عبارتی نمی توان داراییهایی را که نقدینگی بالایی ندارند، بدون کاهش زیاد در قیمت به وجه نقد تبدیل کرد، بنابراين، می‏توان گفت داراییهایی نقدینگی بالایی دارند که سریعا به فروش می‏رسند بدون اینکه قیمت آنها کاهش زیادی پیدا کند.

  • منابع و مصارف وجوه

اقداماتی که منجر به تامین وجه نقد می‏شود، منابع وجه نقد نامیده می‏شود و اقداماتی که مستلزم مصرف وجه نقد است، مصارف یا کاربردهای وجه نقد نامیده می‏شود. هر افزایشی در حسابهای سمت راست ترازنامه (داراییها) یا هر کاهشی در حسابهای سمت چپ آن (بدهیها و حقوق صاحبان سهام) یکی از مصارف وجه نقد است. به همین ترتیب هر کاهشی در اقلام سمت راست ترازنامه یا هر افزایشی در اقلام سمت چپ آن یکی از منابع وجه نقد است.

اجزای چرخه تبديل وجه نقد

  • موجودی کالا

موجودی کالا به داراییهای مشهودی اطلاق می‏شود که:

  • برای فروش در روال عادی عملیات نگهداری می‏گردد (موجودی کالای تکمیل شده)؛
  • به منظور ساخت محصول در فرآیند تولید قرار دارد و هنوز این فرایند را کاملا طی نکرده است (موجودی کالای در جریان ساخت)؛ و
  • به منظور ساخت محصول، خریداری شده و نگهداری می‏شود و هنوز وارد فرایند تولید نشده است (موجودی مواد اولیه)

موجودی کالا را می‌توان مقدار کالای نگهداری شده برای فروش تعریف کرده بنابراین موجودی کالا یک عامل حیاتی در جهت کسب سطح مطلوب فروش است و کاملا به ماهیت صنعت و فعالیت شرکت بستگی دارد.

  • حسابها و اسناد دريافتنی

حسابها و اسناد دریافتنی معرف مطالبات واحد تجاری از مشتریان است که در نتیجه فروش کالا یا ارائه خدمات ایجاد شده است. حسابها و اسناد دریافتنی، در جریان امور تجاری اکثر شرکتها نقش مهمی را ایفا می کند. بسیاری از شرکتهای بزرگ یک دوره اعتباری مشخصی را به مشتریان مناسب و قدیمی خود ارائه می‏کنند بنابراین، مطالبات دارایی جاری معینی هستند که باید از نظر مالی به طور مداوم نظارت و تامین مالی شوند.

  • حسابها و اسناد پرداختنی

حسابها و اسناد پرداختنی معرف تعهدات واحد تجاری ناشی از تحصیل کالا و خدماتی که وارد چرخه عملیات می‏شوند و انتظار می‏رود طی سال مالی آتی پرداخت گردد. همچنین شامل کلیه بدهی های کوتاه مدت واحد تجاری ناشی از هزینه های تحقق یافته از قبیل، حقوق و دستمزد پرداختنی، کارمزد پرداختنی، ذخیره مالیات بر درآمد، سود تضمین شده و… می باشد .

  • محاسبه چرخه تبديل وجه نقد

جهت محاسبه چرخه تبدیل وجه نقد شرکتها با توجه به اینکه تنها اطلاعاتی که در دست داریم، اطلاعات صورتهای مالی آن شرکتهاست و از جزییات رویدادهای مالی طی دوره‏های مالی بی‏خبریم و امکان دستیابی به آنها را نیز نداریم, به ناچار مجبوریم از میانگین‏ها و برآوردها استفاده کنیم. به عبارت دیگر برآورد می کنیم به طور میانگین چقدر طول می‏کشد که موجودی کالا به فروش برسد؛ به طور میانگین چقدر طول می‏کشد تا حسابهای دریافتنی وصول شوند؛ و به طور میانگین چقدر طول می‏کشد تا حسابهای پرداختنی پرداخت گردند.

چرخه عملیات

چرخه عملیات از پرداخت وجه نقد برای خرید مواد یا کالا شروع و به وصول وجه نقد حاصل از فروش ختم می‏شود. این چرخه به دو قسمت تقسیم می‏شود: قسمت اول، دوره تحصیل دارایی تا دوره فروش آن که “دوره فروش موجودی کالا” نامیده می شود و قسمت دوم، دوره فروش موجودی کالا تا زمان دریافت مابه ازای فروش که “دوره وصول حساب دریافتنی” نامیده می شود. بنابراین: دوره وصول حسابهای دریافتنی+دوره گردش موجودی کالا= چرخه عملیات

چیزی که چرخه عملیات توصیف می‏کند این است که چگونه یک محصول در حسابهای مختلف داراییهای جاری حرکت می‏کند؛ محصول در حساب موجودی کالا بوجود می‏آید سپس وقتی بفروش می‏رسد، تبدیل به حسابهای دریافتنی می‏شود، و در نهایت هنگامی که وجه فروش آن دریافت می‏شود به نقد تبدیل می‏شود، شایان توجه است که مرحله به مرحله دارایی به وجه نقد بیشتر نزدیک می‏شود .

مديريت چرخه تبديل وجه نقد

چرخه تبدیل وجه نقد به عنوان جزیی از چرخه عملیاتی نشاندهنده‏ی دوره یا مدت زمانی است که وجوه نقد به مصرف فرآیند عملیاتی شرکت برای تولید یک قلم محصول می رسند.کوتاه کردن این دوره به مفهوم این است که برای حجم معینی از تولید، مقدار کمتری از وجه نقد به مصرف می رسد(سرمایه در گردش کمتری مورد نیاز است و از این رو نیاز به سرمایه کمترخواهد شد).

می‏توان با کوتاه کردن متوسط دوره‏ای که پول به صورت موجودی کالاست یا با کوتاه کردن متوسط دوره وصول مطالبات یا از طریق طولانی‏تر کردن پرداخت حسابهای پرداختنی، چرخش وجه نقد را کوتاه‏تر کرد. طول زمان چرخش وجه نقد فقط یکی از عوامل تعیین کننده سرمایه در گردش خالص مورد نیاز است. حتی اگر در طول زمان چرخش وجه و هریک از اجزای تشکیل دهنده آن ثابت بمانند، بازهم عامل اصلی، حجم تولید است که تعیین کننده مقدار سرمایه‏ای است که باید به هریک از مراحل دوره گردش اختصاص یابد و آن هم در گرو پیش‏بینی حجم فروش برای آینده نزدیک است.

هرچه چرخه تبدیل وجه نقد طولانی‏تر باشد، سرمایه‏گذاری بیشتری در سرمایه در گردش مورد نیاز می‏باشد. چرخه تبدیل وجه نقد طولانی‏تر ممکن است سودآوری شرکت را از طریق افزایش فروش افزایش دهد. با وجود این اگر هزینه سرمایه‏گذاری در سرمایه در گردش بیشتر از منافع حاصل از سرمایه‏گذاری در موجودی یا اعطای بیشتر اعتبار تجاری باشد، سودآوری شرکت ممکن است کاهش یابد. هرچقدر دوره تبدیل وجه نقد کمتر باشد نشان دهنده این است که شرکت وضعیت نقدینگی بهتری دارد.

کوتاه کردن این دوره به مفهوم این است که برای حجم معینی از تولید، مقدار کمتری وجه نقد به مصرف میرسد (سرمایه در گردش کمتری مورد نیاز است). می‏توان با کوتاه کردن متوسط دوره‏ای که وجه نقد به صورت موجودی کالاست یا با کوتاه کردن متوسط دوره وصول حسابهای دریافتنی یا از طریق طولانی کردن مهلت پرداخت حسابهای پرداختنی، چرخه تبدیل وجه نقد را کوتاه‏تر کرد .

تئوريهاي مرتبط با نگهداشت وجه نقد

  • نظریه عدم تقارن اطلاعاتی

طبق این نظریه، کاهش عدم تقارن اطلاعاتی (به عنوان مثال از طریق افزایش کیفیت گزارشگري مالی) می تواند منجر به کاهش سطح نگهداشت وجه نقد توسط شرکتها شود. این نظریه به حالتی اشاره دارد که یکی از طرفهاي معامله نسبت به دیگران داراي مزیتاطلاعاتی است. در چنین حالتی در اقتصاد گفته میشود که اطلاعات، نامتقارن است. در مجموع میتوان گفت عدم تقارن اطلاعات، نقش مهمی در میزان هزینه تأمین مالی خارجی ایفا مینماید

  • نظریه نمایندگی

تضادهایی که منجر به شناسایی هزینه هاي نمایندگی میشوند میتوانند در توجیه رفتار نگهداري وجه نقد توسط مدیریت به کار روند. مشکلات نمایندگی یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده نگهداري وجه نقد شرکتهاست. هزینه هاي نمایندگی میتوانند در توجیه رفتار نگهداري وجه نقد توسط مدیریت به کار روند.

در مورد اندازه شرکت میتوان گفت هر چه شرکت بزرگتر باشد، مدیریت اختیار بیشتري خواهد داشت؛ لذا احتمال نگهداري وجه نقد مازاد افزایش مییابد. از سویی در شرکتهایی با بدهی پایین نیز انتظار می رود وجه نقد بیشتري نگهداري شود ، زیرا بدهی پایین سبب میشود که کمتر تحت نظارت بازارهاي سرمایه قرار گیرند و اختیار مدیریت بیشتر شود. انتظار میرود شرکتهایی که فرصتهاي سرمایه گذاري ارزشمند دارند و هزینه تأمین منابع مالی خارجی آنها بالاست، داراییهاي نقدي بیشتري نگهداري کنند زیرا در صورت کمبود وجه نقد، شرکت پروژه هاي با ارزشبیشتري را از دست خواهد داد .

  • نظریه موازنه

طبق این نظریه شرکتها میزان وجه نقد بهینه خود را با بر قراري موازنه (تعادل) میان منافع و هزینه هاي نگهداري وجه نقد تعیین میکنند نگهداري وجه نقد از احتمال بحران مالی میکاهد و به عنوان ذخیره اي مطمئن براي مواجهه با زیانهاي غیر منتظره به شمار میرود و همچنین پیگیري سیاستهاي سرمایه گذاري بهینه را در زمانی که شرکتبا محدودیتهاي مالی مواجه است ممکن میسازد و نهایتاً به کم کردن هزینه هاي جمع آوري منابع مالی یا نقد کردن داراییهاي موجود کمک میکند .

  • نظریه سلسله مراتب تأمین مالی

طبق این نظریه، مدیریت، منابع داخلی تأمین مالی را بر منابع خارجی ترجیح میدهد بنابراین تمایل به انباشت وجه نقد دارد تا بتواند در مرحله اول از داخل شرکت تأمین مالی را انجام دهد و به خارج از شرکترجوع ننماید.بر اساس این نظریه شرکتها در وضعیت معمول، سرمایه را به دلیل عدم تقارن اطلاعاتی هزینه بر میدانند؛ لذا هنگام نیاز به منابع بر بدهی اتکا میکنند و زمانی که منابع کافی دارند، بدهیها را در سررسیدشان پرداختیا در پروژه هاي سودآور سرمایه گذاري یا به صورت داراییهاي نقد انباشت میکنند .اپلر و همکاران در واقع این نظریه در خصوصنگهداري وجه نقد از نظریه ساختار سرمایه نشأت میگیرد که توسط میرز و همکاران ارائه شد.

منبع

ذبیحی نوملی، سوده(1394)، رابطه بین تورم و چرخه عملیاتی با انباشت وجه  نقد، پایان نامه کارشناسی ارشد، حسابداری مالی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0