مهارت‌های مؤثر در ارتباطات زناشویی کدامند ؟

ازجمله عوامل مؤثر در ا یجاد و دوام یک پیوند مناسب آگاهی از نحوه روابط سالم و مناسب است وافکار در تعادل این ارتباط موثرند. افکار شما تلاشی هستند برای انسجام دادن به مشاهدات شما تا به این ترتیب بتوانید بفهمید واقعا چه اتفاقی در حال وقوع است و یا اینکه حوادث چرا و چگونه رخ می‌دهند. شاید هم در قضاوتهای ارزشی قاطع درباره‌ی آنچه به نظر شما خوب یابد و درست یا غلط است مؤثر باشند.احساسات مشکل ترین بخش در گفتگو یا ارتباط است. بروز منطقی احساسات و نیز بیان آن‌ها به نحو مؤثر می‌تواند در نزدیک کردن زوج مؤثر باشد.پژوهش هایی با طرح هاي مقطعی و طولی ثابت کرده‌اندکیفیت ارتباط زوجین به‌طور پیوسته و معنادار با رضایت زناشویی رابطه دارد.تایج این پژوهش ها حاکی است زوج‌هاي ناشاد از فقدان مهارت‌هایی رنج میبرند که مانع توانایی آن‌ها در ارتباط مؤثّر می‌شود. نتایج به‌طور ویژه نشان می‌دهد زوج‌هایی که مهارت هاي لازم براي تنظیم ابراز عاطفی و ارتباط مؤثرّ را کسب ننموده اند، در تعارضات، دفاعی برخوردکرده یا کناره می‌گیرند و چنین دریافتند زوج‌هاي درمانده نسبت به زوج‌هاي غیردرمانده ارتباط سازنده ي دوسویه ي کمتر، کناره گیري از ارتباط و تعارض بیشتري گزارش می‌کنند. از این رو، تأیید شده که رفتارهاي ارتباطی و الگوهاي تعاملی به‌طور روشنی با رضایت زناشویی مرتبطند.

هفت نوع ارتباط مهم و نحوه ی برقراری آن 

ازجمله نکات کلیدی و مهم برای درک و شناخت احساسات و دنیای درونی زنان توجه به نوع برقراری ارتباط با آن‌ها است ازجمله عواملی که منجر به شکست عشق و ارتباطی میان زن و شوهر می‌شود که تازی در نوع برخورد و رفتار با یکدیگر است:

  • زنان نیاز به حس دوست داشتن و عاشق شدن را دارند.
  • زنان نیاز به کسب و ابراز احساسات دارند.
  • زنان خواهان امنیت در تمام جنبه‌های زندگی هستند.
  • زنان خواهان صحبت و مذاکره هستند.
  • زنان خواهان تمایل جنسی درخور محبت و توجه هستند.
  • زنان خواهان جلب توجه هستند.
  • زنان خواهان احترام هستند.

منبع

جلیلی راد ، سید احمد (1393 ) ، بررسی رابطه بین ارضا نیازهای بنیادین روان شناختی و خود شناسی انسجامی با رضایت زناشویی در فرهنگسان سبزوار ،پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره ، دانشگاه آزاد اسلامی قوچان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0